WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Saturday, January 2, 2010

anak ECHER..dalam kenangan

mase nie aku dah separuh beralih kepada fulltime hobby..
ni anak jantan baka echer..dulu sampai kini kan Besut kan terkenal dengan ayam ujung kaki nya..cume baik ngan idak ye ler..
bes siut blog korang..

gelak sakan saya bacer..rupanya banyak juga penternak baru yang ada masalah cam saya..kiter minat sangat bela binatang tapi yela..tanah takdeer,kene belajar jauh..dapat lak keje kat bandar..tu la aku dengki giler biler tengok rumah orang tanah luas tapi ditnam dengan lalang..semak dan belukar..maybe die nak biak ular kot..biawak pon cun..tapi aku lagi nyampah kalau dikatakannya kiter lak buat sampah..jadi hamba ayam..ni memang aku pangkah balik sampai tak terkata.,.tak kira la tua muda,bukan nak bersikap kuang ajar tapi kiter myatakan pendirian..kalau takut dikata jangan kiter mengata kan..huhu..

masa mula2 aku mengumpul baka ayam laga nie..aku menebalkan lah muka masuk ke dalam pagar orang,...walaupun aku sebelum tu hanya mampu melihat daeri kejauhan saja diorang adu ayam..skang nie dah kurang benar orang bela ayam laga.sifu aku n the geng pon dah cuci tangan dah..dan aku la yang paling gembira..menadah dengan reban yang tebuka..ibu2 bapak2 yang mana bapak2 dah tak bela tu biar la kiter bela yerk..so, yang mana survive tu its ok..yang mana tak survive dicampur dengan darah tak nak lari memang die tak kan lari la sebab dah kojol berlaga..

suatu petang tu aku tengok orang nie duk sensorang jer kat reban die..aku pon memberanikan diri masuk dengan membaca mentera..mentera tu senang jer,,korang pon mesti selalu amalkan kan..buat2 la puji dulu..borak2 pasal politik ke negara ker..pastu baru nyatakan hajat sebenar..die ingat aku nak beli bapak ayam..aku mintak beli anak..nie cter 5 tahun lepas laa..aku kate la memang nak belajar bela..walau aku dah bela dah kat umah..yela kiter kene varieti kan benih..kate kat die, ade bela tapi ayam tak baik la..die nie memang kaki laga ayam la..abg die kawan aku..kamcing lagi..tapi tak perlu la nak gne kabel kan..tak gentle la...

sampai ke dekat nak maghrib aku duk umah die...last2 ayam2 yang die lepas balik la umah..yng betine die suruh aku pilih sekor..tapi die bagi pilihan 2 ekor je la..aku mintak yang jantan yang masa tu anak lagi yang takda bulu..die kate abe ader sekor tu je dik..kalau ader 2 ekor abe bagi doh..aku pon paham..so, tak payah la nak jual mahal..yang lawak nya..dah maghrib dah anak2 ayam die tak balik lagi..pe lagi..aku, die dan anak laki nyer g kejar anak2 ayam tu..biasa la kan..ayam yang selalu dilepas memang gak liar kan..bukan agak jer..memang liar pon..

last2 aku dapat sepasang anak ayam dari umah die..tapi gred kelas 2 la..3 hari jer terus jinak anak2 ayam nie..dengan ilmu aku tak seberapa nie..besar dan kuat la anak ayam nie..tapi biler dah jadi pejantan memang liar giler la..die jinak pon maser takleh bangun berlaga..time tu la baru mengekek dengan aku..biler dah sembuh luka terus liar balik..yangbetine jinak..berlaga dengan ayam kawasan umah aku..pecah kepala..nampak otak berdenyut2..jiran aku kurung dalam reban sebelah umah aku..time tu hanya Tuhan jer yang tahu perasaan aku..berkat ubat dan inayahNya..ayam tu boleh sihat sediakala dan siap beberapa kali bertelur lagi..yang jantan sempat la diadu beberapa kali tapi jalan die aku tak berapa suka..aku nak jual aku sayang..last2 aku semelih..baka nie boleh cecah 4 kilo..

tragisnya , yang betine nie mati masa ngeram..ne tak nya..dah la bagi die ngeram,..letak telur tembelang lak tu..aku lak jenis lepas bebas time tu..tahu2 nak menemui ajal..baka ayam nie rasenya dah pupus terus kot dari reban aku tapi kalau kuar anak ayam kaki biru maknanya benih ayam nie akan ada semula di rumah aku..maybe anak2 ayam dulu yang aku pilih sebelum culling ada kot..korang tengok la ayam nie..pattern ayam kaki main taji asal..bukan nak kempen tapi aku dah tengok die berlaga jadi aku tahu la..