WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, October 19, 2009

MENGApa KITA sERING tERtIPU sEMASA meMBELI AYAm SEraMa...


yang nie pernah mewarnai reban saya lu..


black maria,,gambar hiasan..

SEJAK zaman kegemilangan serama era tahun 1990- 2002,

kegilaan kepada ayam terkecil ini tidak dapat dibendung..segenap lapisan masyarakat tidak kira muda atau tua, lelaki atau perempuan, kaya atau miskin menggilai ayam ini..tapi hakikatnya kite dapat melihat dan saya ingin membuka pertanyaan dan persoalan ini kepada anda sebagai penternak..tak kira lah penternak ayam sabung atau ayam serama atau burung merpati sekalipun..

saya melihat banyak blog2 baru yang memaparkan ayam yang terliur saya melihatnya an membangkitkan lagi semangat penternak dan peminat baru dalam meminati hobi ini..pada tahun 90an la kita kira kan..harga ayam serama melambung hatta di tempat saya yang org kater lubuk serama jugak la..harga anak ayam kapanm kacuk boleh dijual sehingga rm 200 - rm 300 seekor..yela kan..skang pon sama tapi sekali je la penjual tu dapat duit kalo jual gitu.,.salah buat sampai pastu takda dah orang nak jejak rumah die lagi dah..ayam yang tanpa disobek..boleh menang bergaya di bon dan harga pada masa tu dalam rm30k..percaya atau tak saya pernah baca surat khabar dan ada orang sekampung yang siap boleh beli tanah kerana meniaga ayam serama..

tapi kenapa masyarakat begitu taksub walau kalo ayam yang orang kater la kan..ayam serama yang begitu bernilai pada masa tu..jika bagi saja kat peminat baru yang zaman skang nie..rasernyer kene gelakkan jer.. mane taknyer..dengan bulu lambaknya..balung gedabak..masre tu takda lagi la yang reti buat balung..tanam lawi, jahit ekor dan aksesori lainnya..kaki mesti kuning tapi kaki berbulu pon leh dapat tempat di bon..ayam hanya perlu parking V jer..bukan cam skang..ayam nak selam, kebnas pacak tambah getar lagi..

soal harga dulu dengan skang saya tak nak dibandingkan..nanti jadi panas..dan saya akui..bahawa kecantikan itu tak dapat dinilai dengan wang tapi kalo ada wang yang tak cantik pon leh jadi cantik kan,...saya lebih kepada membuat penilaian dan meminta kita semua berfikir atas dasar ape kiter minat ayam kecil nie..lepas ayam serama tenggelam pada tahun 2003, saya mula dapat menghasilkan ayam yang yang kecil tetapi dari segi aksesori dan muka ayam tu still lagi nampak cam ayam kapan..

ayam serama orang lepas malah ada yang sembelih takut terkacuk ngan ayam kampung or ayam laga mereka.. kan naya lak..semasa tenggelam nya zaman empayar seri rama ini..kota bharu masih mengekalkan tradisi tapi banyak baka yang meletop waktu tu telah diangkut oleh orang ganu..ni saya dengar dari pengalaman otai serama nie..kan lepas serama flower horn naik..
saya plak kene belajar di MRSM Serting, Bahau,n9..tak dapat main serama..ayam laga time tu banyak yang jadi sumbang..biler habis SPM..proses balik..ayam siam saya sembelih sumer..beli balik baka..time tu terus amik pama sepasang..ada gak yang amik dengan member..

kiter dpat melihat kebangkitan serama sejak 3 tahun kebelakangan ini sehingga banyak blog serama baru, serama online yang memang dah suram sekali..serama group dan macam2 lagi..sampaikan saya tak cukup bapak nak biak serama..tapi peminat kelas baru telah mengambil iktibar dengan pengalaman lampau...nie antara soalan yang diajukan kepada saya..
- faizal, ayam awak geranti ke memang kalau masuk bertanding..?
- peja, saya nak bela sajer jer,tapi nak yang kecil, cantik dan harga murah la..
- bro, aku dengar orang kater ayam mu ni mahal la..tak kan nak cekik darah kot..bagi la diskaun aku datang jauh2..
- kau boleh pos tak...jauh la..nanti la, kalu aku nak beli satu lori baru aku datang ekk..
- mung nie jual ayang ekk..aku sajer je nak pera, nak wat main anak aku..tapi aku nak hok comey la..hak kecik, mung jangang la nak jual mahal.aku caye ke mung..
dan banyak lagi la..atas nie kira majoriti soalan la..

ni jawapan saya, kadang2 anda dengar rase nak maki atau marah saya..tapi saya memang jawab macam nie sebabnya walaupun saya masih budak lagi..budak ker???huhu..tapi saya memang hidup bersama mereka yang membela serama dan hingga kini pon masih membela atas dasar hobi atau perniagaan..

ni jawapan la..
- ayam kalo benih 20k pon kalo kiter balik letak ngan ibu, takm basuh dan idar, latihan takda, pakai lepas cam ayam kampung..hari nie nak bertanding..pagi nie,,tangkap ayam bawah rumah, letak dalam serkap dan bawak gi bertanding dan menang..nombor 1 lagi..saya rase nak beli baka ayam nie yang asli..tak kisah besar ayam hutan pon..janji lawan meja..
- saya sendiri kalo boleh nak cam encik nak tu,,tapi masalahnya..tak dapat la cik..saya memamg pentingkan gaya ayam sebagai faktor utama, besar sikit pon takper..cik nak yang kecik tapi cik tahu tak risiko ayam kecik nie..terlopong la biler saya stat bagi kuliah..
- boleh tak encik bagitahu nama orang tu atau bagi jer nombor tepon die biar saya tanyer..orang yang datang ke rumah saya memang saya cam muka nya dan walau pastu die dah tak cam saya pon takper.. sampai kesudah orang tu takleh buktikan..
- saya tak akan pos..sebabnya..saya breeder bukannya seller or broker..kalo betol2 berminat silakan datang..saya boleh bagi diskaun tapi berpada...kite jual beli lebih kepada nak tambah kawan,,kalo nak murah dan betol gerenti, pegi ke bon..ayam yang dapat best of the best tu beli bawak balik..tapi ingat..ayam tu tak semestinya best of the best di bon yang lain..
- kalo boleh biarlah tanye molek siket..saya tak kisah nak tanye macam ane pon tapi jangan la terkejut biler dengar harga..kalo nak dekat, beli jer dekat sebelah rumah awak..ayam saya bukan standard ladang lagi..sebab gue nie cikgu..ntah ane la bakal dipostingkan..so, mungkin tahun depan akan dijual borong kepada yang berminat..
kalo sayang sangat, sembelih jer..sebab baka tak mengalir, kiter pon tak sakit hati..

ni bukannya luahan perasaan sangat tapi lebih kepada nak tahu rerspon dari peminat serama sendiri..kalo anda kritik membina saya leh baiki..kalo kutok menghina saya memuji balik la anda..