WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, May 24, 2010

takkaN gorENg SAyur poN nAK leTAK suSU???

SORIII...terkeluar dari bidang..
bukan ape..tadi petang..nak g beli dedak sikit kat anak2 yang membising je kat rumah..memang selalu je bagi diet berat..dah lama tak memanja2 sampai tengok peja jer dah meronta2 dalam reban..so, pas ngeteh sikit terus stat motor nak g beli dedak..anak2 pon banyak yang tetas hari nie..hati gembira lepas balik exam..hari ni cadang nak g rumah ayah angkat peja jer..
lama tak g jenguk die..huhu..baru stat motor, ayah lak kirim beli gula 2 kilo..kat kedai HAji Awang di Kuala Besut..peja dah agak dah,..mesti takde de gula kebelakang nie..yerler..g makan roti canai takleh order teh O sebab gula habis..sampai je di kedai..dengan perasaan malas, tapi berubah gembira sebab nampak sorang abang mengangkut sebungkus besar gula di bahu beliau..so, masuk la meninjau..buat2 tahu la..then tak jumpa gak gula..tanyer kat akak cashier yang tersadai kat situ..
dengan muka bangga akak tu melafazkan kata2 hampa.."Gulo takdok, habissss"
membara je raser dan malas nak gaduh lagi terus blah...ringan jer mulut jahat ni nak tanyer..yang abang tadi terkocoh2 angkat wat keluar tadi tu simen ker???
then stat motor balik dan terus g beli dedak..sampai kedai..bagi mengelakkan akak kedai bertanya perkara yang menambahkan sebal di hati, terus peja buat ayat sendiri..maaf banyok la kak..hari2 mari beli dedak..dan peja beli jer dedak lembu..huhuu..mungkin kerana pelik...banyak sangat ke ayam kat umah..bukan ape kak, saja bagi ayam tukar selera..ayam kiter bosan makan dedak ayam..dan ayam umah peja setakat nie tak tolak pon apa saja dedak yang diberi..juz mereka tak makan dedak kuning yang bau cam najis tu..mungkin mereka dah sedia maklum dengan keburukan dedak berkenaan..
so, yang lain2 nie bunga cerita jer..fokusnya adalah...memang kiter tak gunakan gula dalam diet ayam..walau peja guna gak..tapi dalam diet harian kiter memang gula tu penting..apa saja alasan untuk menaikkan harga gula peja boleh terima..kalau kiter marah  pun kiter ni sapa kan..tapi jangan sekat stok gini..peja nampak satu jer cara yang efektif..kerajaan umumkan penurunan harga gula serta merta..ni cara psikologi..peja bukan nak bangkang tapi cadangan ni rasenyer berguna..tengok la berlambak2 gula memenuhi pasaran semula..huhuhu..cara ni bukan cara yang efektif..kalau nak kurangkan kencing manis bukan dengan mengurangkan pengurangan gula..banyak lagi faktor lain yang menyebabkan bukan saja kencing manis...sendiri mahu tahu la,..ni bukanlah satu kemarahn..tetapi satu luahan rase seorang penternak yang orang kata hidup cam orang lain  jugak..