WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Tuesday, October 26, 2010

Cantas SesamA pEnTERnaK..DEPAN LAIN belaKAnG LAin..

entry ni ditujukan kepada semua penternak tak kiralah penjual or penternak..
peja menulis berdasarkan pengalaman seciput dan kalau diikutkan mungkin bertaraf omong kosong di kalangan mereka yang berjaya..tapi ingatlah..
tak selamanya kita di atas..
lambat laun apa yang kita  buat kat orang akan kena balik kat kiter..

peja nak tulis beberapa situasi cantas secara diam yang pernah berlaku di dalam diari seorang penternak..mungkin anda pernah alaminya..

1.    Ada beberapa orang penternak berkawan baik..sentiasa bertukar pendapat tentang hasil ternakan mereka..oleh kerana salah seorang penternak nie lebih bersungguh-sungguh untuk mengkomersialkan ternakannya, die telah dikondemkan oleh kawannya sendiri tetapi bukan di hadapannya..malah, orang yang ingin pergi ke rebannya akan disabotaj oleh kawan yang dengki nie..tak tahu la kalau kawan die ni tak dengki kan tapi kalau dah gitu..tapi pada masa yang sama, kawan yang dengki nie selalu beli produk daripada kawan yang bersungguh tadi..

2.    Ada seorang penternak nie ada la rezeki sikit..die dapat la memiliki beberapa ekor ayam yang cantik kerana dibeli..sebelum nie die ada memelihara dan membiakkan ayam yang cantik tetapi tidak menjadi..
tetapi biler kawan-kawan baik ingin memiliki baka ayamnya tidak akan dijual tetapi akan memberi ayam yang reject atau hendak mati untuk diubati oleh kawannya..setelah sihat ayam itu, ayam itu akan diambilnya kembali..tak kisahla kan..tapi kalau kawannya dapat mengeluarkan ayam yang bergaya..akan terus dicanang sekampung yang ayam yang bergaya tu adalah hasil ayam yang reject tadi..ayam dah nak maut gagah ker naik ibu???

3.   Ada juga yang menjadi broker kepada rakan2 mereka tetapi time jual makan untung sekali ganda lebih..tapi biler kawa die tanyer..ayam jual murah jer..nak jadikan kantoi..buyer pergi sendiri ke reban dan bagitahu bahwa die beli ayam dari reban tuan asal dengan harga sekali ganda lebih..pikir2kAnlah..

4. biler time terdesak..suruh kawan promotekan ternakan die..biler ada buyer datang..die plak kondemkan kiter..memang takleh nak diterima..kita bukan tolong nak mintak komisen, juz nak tolong kengkawan tapi biler dah jual kat buyer..tak bagitahu kiter pon ayam tu dah jual ke belum..biler buyer tu dah beli..dahlah tak bagitahu kat kawan yang promotekan reban die..takut kot kene bagi komisen plaks..

kesimpulannya, peja tak nak ulas ape2..situasi ni biasa berlaku,..bersatu membawa rebah nie memang perlu dielakkan..ni takk..bersatu biler kita lemah..agak2 kita dah di atas, kita akan jatuhkan kawn2 sekeliling kita yang pernah membawa kita ke atas..

kalau tulisan malam nie disalahertikan...terpulang tapi selepas baca, pikirkan jika situasi ni berlaku pada kiter..APAKAH YANG ANDA AKAN LAKUKAN????