WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Wednesday, April 14, 2010

berwaspada sebelum terlambat..PerSiapKan Diri..

uiiihhhh..lega betul setelah dapat observe bersama pagi tadi..memang nak lepas gian malam nie berblogger...

ayam mula membiak balik..tapi saya terpaksa menyembelih induk kerana berlaku pertembungan telur..hanya ibu terpilih saja dibiarkan bertelur..
rasenyer malas lagi nak jual telur..bukan ape..malas nak tanggung risiko..kalau eram dah tetas lagi berbaloii.. cumer saya melihat kebanjiran penjual ayam laga mahupun ayam serama sejak setahun dua ini..
cuma satu jer yang ingin dipesan..berniagalah dengan jujur dan pada masa nie pembeli akan banyak pilihan...tapi AWAS..jangan cepat melenting kalau salah membeli..
sebab tu saya buat jugak posting nie..

anda tidak mahu kena tipu kan???
so, kene la banyak belajar dulu sebelum membuat pilihan..
ada ayam yang dijual kerana kualiti...
ada dijual kerana hiasan,,
ada dijual kerana rekod.
.ada dijual kerana ayam dah tak nak dibela..
ada dijual kerana majlis perbandaran tak bagi bela dah..
ada yang dijual kerana benih..
ada yang dijual kerana memang tujuan nak dapat untung..
yang nie bukan ayam jer..jual botol pon orang nak untung..

saya nasihatkan pembeli perlu belajar sedikit sebanyak ilmu tentang yang anda nak cari tu,..
baik ayam serama atau ayam laga..bukan ape..sebagai panduan asas..kalau tak tak berbaloi pergi jauh2 untuk cari ayam..lepas tu..tanya si penjual tentang ayam tu....akhir sekali kombinasikan pengetahuan anda dengan apa yang si penjual cerita..kalau macam saya..saya hanya membiarkan pembeli membelek ayam yang disukai terlebih dahulu sampai betul2 puas hati baru bincang pasal harga..
tu sebab kalau takut untuk beli ayam mahal pastikan anda belajar terlebih dahulu tentang ilmu ayam nie..kadang2 kite boleh dapat ayam elok dengan harga murah tapi agak sukar la..bukan takda..
jadi..semua terletak pada diri anda..

cara yang lebih selamat adalah..bawak orang yang otai dalam bidang nie..senang citer..selamat berjaya...