WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Wednesday, September 30, 2009

terima KASeh Cikgu..saya la tu..


tidak kuminta hadiah ini..
terharu seh..
tahun depan praktikum lagi..3 bulan seh..bez giler jadi cikgu..berkobar2 semaanagt untuk mendidik anak bangsa..

bhagia bile diorang hargai kite..yela..saya nie bukan reti sangat ngajar pon..juz wat lawak leh la..tapi dak2 kater saya serius..i will try to change it ya..yang paling seronok bile hari terakhir..huhu

Tuesday, September 29, 2009

induk reban..anak titir


ANAK TITIR GUE..TAK RETI LA NAK LETAK NAME SEDAP..


ROME KELARAH..IBU PATTERN TARIK TENGKUK..BODY TAK ROSAK DAN AYAM TAK PAYAH BAIKI..BERTELUR DAN JAGA ANAK NGAN BAIK..


PANDANG DEPAN SIKIT..

dalam sebanyak ayam umah saya..hanya dua ekor ibu yang saya amat sayang kerana bukan kerana ibu nie cantik sangat tapi keluarannya

memuaskan hati dan yang penting boleh dikacukkan dengan mana2 pejantan dari pelbagai baka..saya memang bela masyuk induk nie sebabnya saya dapat dulu tak payah tapi semasa tuan die macam tak percaya ngan kebolehan saya..kira alaa, dak baru nak main ayam..kelas die bela baka reject kiter je la..sampai tahap tu orang perlekeh kiter..ada tu...alaa die takda ayam comey..ayam yang kiter nak semelih pon die amik..hahaha..skang amik kau..induk ni dah nyawa2 ikan masa saya wat balik lu..anda bayangkan..telur die pecah dalam perut..

dah takdir Tuhan nak bagi umur panjang..saya berubatkan die..last2 bertelur..tetas kiter bawak anak induk nie berjalan umah tuan asal..terkejut gak la tapi buat natural sdah..huhu..PATERN TERKINI DAH tapi kalo tak pandai bela ayam leh cepat rosak..tengok la die tarik camner..memang tak wat tanding tapi anak tine die nie lagi kecik dan bertelur..

the LATest bREed in my CollEction...





ARA Tua..
sok nak kene g BIG lak...Bina Insan Guru la,,,balik ada jamuan raya lak kat maktab..ari ni nak balik awal hostel tapi singgah jap cafe isi perut..tetibe je pas makan..ru la nak

minum secangkir nescafe panazz..tetibe lak lecturer disiplin rush..pe lagi bertempiaran lak dewa2 ponteng nie menyelamatkan diri..saya lak ru nak minum je nescafe..takkan nak tinggal lak kan..pe lagi..dengan kepakaran dan pengalaman yang ada..kuar ikut pintu belakang dan masuk dapur cafe soh abe cafe tapau la..geng saya dah lari ke surau..kami 3 org lagi menyorok la dalam bilik kosong..dah takded kelas..balik bilik wat pe yang patut..assignment ke..huhu..tetibe geng saya tu kol..kate je la..kitorang lepak kat cafe lagi..nak tak nak hawau tu kene pusing blik..pastu ru la kite g lepak dalam department kitorang..jabatan Kajian Sosial...pekena aircond sejenak..sambil sental kuih raya kat situ..kol sepuluh ru balik bilik..sajer je gtau pe yang berlaku ari nie..sari berita utama..huhu..

ni adalah bapak original thai yang didatangkan dari nat, Thailand..main banyak kali dah belah sane..tapi main kelas bath..bper riban tu malas nak citer la..bukan saya nak jual pon..cumer nie pertukaran ngan anak sedara kurik saya...anak sedara kurik naik KL..jadi depa kat sane kene la bagi cagaran..bfore that kene tahu asal usul dan talent test lu..kalo tak buat nyemak reban je la..

basuh nyer basuh, takda tukang banker..tukang basuh pon putus angin la..beberapa ekor dah kene kerat leher..so, time saya datang memang dapat la..die kate daripada membazir baik ckgu amik wat balik..kalo tak kiter nak gulai..so, amik la..memang dah aim lame tapi nak mintak memang takut la..yela..kang pinjam kang takut jadi pe2 lak kan..

wat balik umah memang ayam nie dah stat kurus..letak dalam perkup..basuh ngan air kelapa dan sumbat maajun..

3 hari test kaki dan stat mandi kolam..seminggu lebih bagi ngais tanah dan letak ibu luar perkup..masuk dua minggu ru la lepas ptang2 ngan ibu2 pelbagai jenis kat umah saya..

ni tengah tunggu anak2 die tetas la..saya suka sebab tulang elok dan mainan ada buah patah..tapi rase memang taknak belaga lagi dah..juz amik benih die sebanyak mungkin jer..tapi pejantan pon kene buat fitness gak kan..huhu..

Latihan Ayam LAga...hanya panduan..


sajer je sebagai hiasan..ayam nie selalu gak diberi latihan sebagai menghadapi lawan yang selalu datang untuk menceroboh kawasan reban saya..

terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kalo ada yang merasakan saya hanyalah penggiat seni ayam laga yang obvoiusly menggalakkan perjudian malah penyeksaan terhadap binatang..tetapi saya memelihara ayam laga atau ayam sabung ni kerana ciri yang ada pada ayam tersebut yang menunjukkan


jangan terlalu ekstrem..belajar dengan yang pakar..salah buat merana ayam anda


pe2 hal, hanya yang terbaik sahaja yang akan menang di arena..


kegagahan dan juga simbol yang ada persamaan dengan bangsa saya sendiri dan yang lebih khusus lagi sebagai trademark keturunan saya..saya tidak diperturunkan ilmu ayam laga ecara langsung tapi naluri penternak yang ada menyebabkan saya menahan malu untuk belajar tentang ayam eksotik ini..

ini adalah penjelasan dan terpulang kepada individu yang memebaca nukilan ini la..kalao kiter nak ikut sume cakap orang, jawabnye nak mati pon bergaduh lagi nak tanam kat ane kan...

Monday, September 28, 2009

akibat Sang BErbelAng KAki..


mata bernanah dan bengkak...cian tao...

dah kedua belah mate ayam nie buta tapi idup lagi sampai skang..time makan penuh tembolok..memang umur panjang..


sampai malu nak pandang kamera..
di reban saya, pengangan si kecil yang berterbangan di kala senja melabuhkan tirainya lebih bahaya dari pemangsa lain seperti musang, biawak, sang melingkar dan juga sang kepala hitam..nape lak leh jadi gitu..

yela..kalo pemangsa lain..ayam2 saya leh la menjerit meminta pertolongan..kalo si penghisap darh nie..ayam pon senyap...tengok2 je pagi ayam dah mula la bermuram durja, macam mati keluarga..

so, moral value nyer..pastikan ayam anda tido dlam kelambu k..


MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI..

tragedi...di hari rayeke-4..SYUKur..episod 1


ni pon gambor ehsan RTM..huhu..abg tak emelkan lagi la..
ni la org kate kan..kalo Allah nak tarik balik nikmatnyer..kiter bela ternakan bukan main agar sihat sejahtera hendaknya..tapi

kalo tibe2 ketika anda sedang leka memberi makan ternakan anda..datang angin yang kuat dan tetibe menyapu reban ternakan ayam anda ...terbalik la senang citer..dan menimpa anda..tu sebab saya kate syukur..kenapa yer????

yela sebab time tu saya balik kampong..raya ke2 family yang balik kampong kerana sepupu kahwin..family balik petang tu jgak..raye ke3 saya bagi la anak2 saya nie makan vitamin supaya takde la rindu sangat kat tuannye nie,.huhu..plan saya nak la bercuti sampai jumaat..balik la kampong pada tengah hari raya ke 4 tu..kampong aku kat Dungun je pun..sampai ada la dalam kul 6..memang epi la sebab jumpe otai saya nie..dalam kul 7.30 malam..atuk saya pgil kate mak tepon la plak..hp memang saya off..tak nak diganggu la..pastu die bising suruh saya balik..saya wat natural lagi timetu..dah benda pon dah jadi kan...kalo aku yang duk situ memang masuk sepital kot..dah Tuhan masih sayang kot..huhu..dah tu kecoh la sume yang ader..leceh la..baru sampai nak kene balik plak..sampai je umah, akak plak bising..macam2 hawau tu mencecet..kontraktor tak beriman la..ape la..diam je la..pegi usha2 pe yang ptot..telan pandol and tido lu..kang lak kiter sambung..

anak Limbat..baka kunta kintir.


skangni induk nie tengah direhatkan,..yela..elok2 ngeram reban terbalik..

dah kire mujur leh stay atas meja agi..haha

bukan main payah ha nak amik gambor..

ayam nie merupakan anak yang yang dihasilkan oleh ibu rumah saya..saya sebenarnya tak reti nak bagi name kat pet nie..yela...ayam seratus lebih ada..jenuh bagi name la..tapi org kate kiter ni penternak..lagi banyak ternakan lagi hepi rase...

ni sebenarnya baru balik kelas..kawan2 yang minat ayam serama dan sabung pon makin bertambah..bes rasenyer...ilmu yang kita bagi kat org lain tu mungkin dapat kat kiter balik..induk nie merupakan kakak kepada anak B yang telah terjual dengan terpaksa kepada orang Kedah..citernye gini..

saya ada la bagi kat kawan saya sebab die kater nak basuh buat bertanding..saya mintak la duit jagung..pastu die jualkan ayam nie tme orang dari Kedah datang umah dier..sifat ayam nie adalah masih lagi liar walau diasuh dari kecil..

Saturday, September 26, 2009

my aRmY..


ni mase saya dah minggu akhir..diorang kononnya nak buat aktiviti bebas la..

href="http://3.bp.blogspot.com/_jB9bkNMhwUs/Sr73ES6xhEI/AAAAAAAAAhY/qqZUwDD1rb0/s1600-h/DSC03609.JPG">
time nie diorang xnak belajo kat kelas..so,aktiviti nie la yang diorang suka..
aii...ponin palo den nak layan dak2..macam2 kerenah..ada yang malas nak belajar, suka menyampuk,merajok dan

seribu satu kerenah lagi..perangai mereka nie menjadi2 la biler lecturer datang observe saya...
tapi nak buat camner kan..dah keja kiter jadi cikgu..huhu..anyway biler tensen di sekolah balik umah tengok ayam..tapi bile balik tengok ayam tak sihat jadi makin tensen la..

pelapis Bauk..


jenis nie ikut ibu..tapi kaki ijau..rome kurik ikut nenek die..
main ujung asal leh la tapi nie sebagai pelapis je..


tengok kakinya..mainan xmacama ane tapi perut tahan gak..

oleh sebab ibu bauk saya pon dah berumur..saya pon risau gak takut tak dan nak maik baka..jadi saya kacuk ngan kurik untuk dapatkan darah asal..memang perkahwinan sedarah tak digalakkan tapi saya nak amik genetik dominan ayam saya..alang2 kan..memang anak ayam keluaran ni tak sihat dan orang kate takleh wat belaga..saya leh nafikan pendapat ini kerana bukan semua nya,..kalo dah jenis darah tahan..ni dapat la dua ekor anak tine dara..

bukan main payah lagi nak besar nyer..tapi yela jgak sebab bukan nak bela sepluh ekor pon..cukup sebagai pelapis ibu saja..skang saya tengah kacuk ibu bauk ni ngan sisik buruk..time gambar nie diambil anak ayam nie kecik lagi..

Tuesday, September 15, 2009

Ara Slim..


ANGKAT KAKI SEBELAH..

ARA SLIM..


dari segi gaya mungkin ayam ini akan kalah dengan kebanyakan ayam yang selam tapi gayanya yang sentiasa berdiri tegak adalah pilihan saya untuk dijadikan pejantan utama di reban saya memandangkan

koleksi ayam slim mula menandingi ayam body epal di bon.. walaupon begitu,saya telah mengkacukkan bapak ara ini dengan induk tok uban yang banyak di rumah sya..kelebihan ayam ini adalah :

1... tubuh tulang halus dan ringan..
2...bulu nipis..kaki kuning..
3...yang penting gagah naik ibu..ciri bapak mithali..
4...sentiasa berdiri tegak..dan syap pacak..
5...anak2 nye cepat jadi..

Menu Harian Si SEri Rama...


BAKA ASAL DI REBAN SAYA..INI ADALAH WARNA TRADEMARK SAYA..


AYAM NIE PERNAH MENJADI JUARA BOTB DI PERTANDINGAN DI MELUR, KELANTAN ANJURAN KADA..
BENIH SENDIRI TU..

kita seringkali bermonolog sendiri jika makanan ayam kite mula

surut..apatah lagi ketika itu sudah di penghujung bulan di mana tuan ayam sendiri pon bercatu duit untuk membeli rokok..ditambah pula ayam pula tak berape nak bergaya dan ada pula yang sakit2 akibat digigit Sang Nyamuk..masa tu boleh tergugat iman dibuatnya..ayam beribu ringgit pon bleh turun harga jika tuan telah terdesak..

tu hanya bagi tuan yang macam saya la..tapi kesabaran tu kan separuh dari iman..oleh yang demikian, sebagai inisiatif awal, cubalah ajar haiwan eksotik ini untuk hidup susah..bukan selalu pon..kalao di reban saya, memang diajar sedemikian kerana jika terlalu dimanjakan mereka tidak tahu erti susah...ayam yang memang tidak pernah makan makanan basi atau tidak berzat akan mudah dan kebarangkalian maut adalah besar jika kerana sistem pencernaan mereka tidak mampu menahan asid yang terlalu banyak..

makanan yang selalu saya beri untuk ayam2 serama saya tidak kira lah..yang untuk bertanding ke, anak ker atau ibu bertelur adalah sayur2 lebih..kangkung ngan tauge adalah favourite mereka..rendam lak ngan air garam..kalo rumput lak saya jeruk ngan gula melaka.. bagi otai2 lama mereka mungkin ada cara mereka sendiri..ni bagi penternak baru yang bajet ciput la..

dan ini saya ada info sedikit tentang menu harian si kecil molek ini..

Makanan Ayam Serama


Apakah makanan yang terbaik bagi ayam serama?


Untuk menjawab pertanyaan di atas amatlah sukar bagi saya. Ini kerana tiada buku atau risalah ditulis untuk ayam serama. Jadi bagi memeriahkan lagi milis ini, izinkan saya menulis serba sedikit mengenai penyediaan makanan bagi ayam serama mengikut umur ayam.

Seperti kita ketahui ayam serama amatlah sensitif dengan cuaca tetapi yang lebih merunsingkan saya ialah makan yang berlebihan menyebabkan ayam yang disayangi berubah menjadi kategori iaitu dari A ke B (hanya bagi ayam untuk tujuan pertandingan).

Walaubagaimanapun untuk tujuan pembiakan berat atau kategori ayam bukanlah sesuatu yang penting. Ini kerana pemakanan yang seimbang akan menentukan kejayaan dalam bidang penternakan.

Makanan ayam komersil boleh dikategorikan seperti berikut:
i. Starter (pemula)
ii. Grower (pertumbuhan)
iii. Layer (penelur)

Starter
Diberikan kepada ayam yang berusia dari 1 hingga 45 hari. Kandungan protein yang tinggi amatlah sesuai bagi anak ayam. Biasanya ianya halus dan amat mudah didapati di kedai-kedai makanan ayam. Warna makanan bergantung kepada jenama.

Harga makanan bagi makanan dari jenis Gold Coin (warna kuning) bagi pemula ialah dalam lingkungan RM 1.20 - 1.40 setiap kg.

Grower
Diberikan kepada anak ayam yang berumur dari 45 hingga 120 hari. Makanan ini mengandungi kandungan kalsium, protein, vitamin dan antibiotik yang sesuai bagi ayam semasa pertumbuhan. Makanan ini biasanya lebih kasar dari Starter dan harganya dalam lingkungan RM 1.20 -1.40 setiap kg.

Layer
Ayam betina berusia 5 bulan boleh diajar memakan makanan ini. Ia turut mengandungi kalsium, protein, vitamin dan antibiotik. Makanan ini amat sesuai bagi ayam yang bertelur. Harga dipasaran RM 1.30 - 1.40 setiap kg.

Di atas adalah merupakan panduan sahaja. Sekiranya anda berasa was-was anda boleh bertanya kepada pekedai dengan memberi tahu umur ayam anda dan jenis yang sesuai untuk ayam kesayangan anda.

Adalah perlu sekiranya ayam anda sedang bertelur maka gunakanlah makanan GoldCoin 107 yang sesuai bagi ayam serama bagi tujuan biak baka. Ini kerana ayam yang bertelur memerlukan kandungan kalsium dan protein yang tinggi bagi pembentukan telur. Dengan pemberian makanan ini masalah ayam mengelat (selang bertelur), bertelur lembik (sesetengah kes sahaja) biasanya dapat diatasi.

Selain dari pemberian makanan komersial, pemberian makanan sekunder seperti multivitamin, sayur-sayuran yang terdiri daripada pelbagai jenis, buah kelapa sawit dengan sukatan yang difikirkan munasabah.


Monday, September 14, 2009

bila rama-rama terbang rendah..


rama-rama takleh terbang tinggi..


NAME NYER AN NUR QAISARA INSYIRAH..


bizi la ngan assignment..ayam2 pon tak terjaga kat umah..hujan dah stat turun,,..dah la shoping tak sempat

this is a first post yang bukan ada kaitan ngan ayam-ayaman yang ada kat umah saya tapi pasal dak gemuk yang suka bagi makan kat ayam2 kat reban saya..skang nie dah boleh jalan dah sikit2.. nak amik gambor ayam pon takder moood dah..bizi ngan aktiviti yang bosan..so, amik jer gambor dak nie letak je dalam blog..sowi guyz..saya ader banyak info yang nak kongsi ngan korang tapi sabar ya..

sayap nie actually nak beli sebagai ABM masa praktikum nanti..tapi try r lu sesuai ke tak..bulan RAmadhan nie sungguh bermakna bagi saya kerana leh dapat duit lebih untuk raya walaupun terpaksa melepaskan anak2 yang disayang kepada orang lain..huhu..tapi mintak2 la bleh buat lagi anak2 gitu..ayam serama paling laku bulan pose nie..mungkin sebab orang nak bawak masuk bon kot..saya ada sekor jer yang sedang dilatih secara intensif untuk 10 oktober ini..test benih sendiri dengan duit sendiri la plak..asyik org je dapat name..biler kiter nak glamor kan...

Saturday, September 12, 2009

aNak inkubator VS anak semulajadi..


jika kite berkunjung ke reban2 besar iaitu reban yang secara komersial nya membiak baka ayam serama atau ayam kampung ori. ayam sabung jarang lagi saya tengok ada ladang kat Malaysia nie..

kita dapat lihat penternak akan menggunakan inkubator dalam proses mengeram telur bagi memastikan anak yang dikeluarkan adalah berkualiti dan juga sama dari segi saiz..hal ini bagi memudahkan penjgaan dan keluaran juga akan berada pada tahap optimum.

namun begitu, jika diperhatikan, anak2 ayam ini semestinya akan diberi antibiotik dan juga vitamin dlam usaha untuk menjaga kesihatan anak2 ayam ini dan tumbesaran ayam juga tidak terbantut..

namun begitu, mengikut pengalaman saya, anak2 ayam ini akan hilang daya tahannya apabila dilepaskan bersama-sama dengan ayam dewasa..

atau dengan kata lain, mudah untuk kena penyakit seperti demam, selsema dan yang penting sekali anak2 ayam ini akan cepat kurus kerana tidak cukup makan..

hal ini berbeza dengan anak ayam yang hidup dengan alam, atau dengan kata lain, dibawa oleh ibu,,berebut makanan,,berlaga atau grassfeeding sesuka hati..walaupun terkena penyakit..mereka akan lebih bertahan lama berbanding anak inkubator yang diberi vitamin..mungkin cara penjgaan saya salah tetapi itulah hakikatnya..

tak tahulah macam aner lagi nak buat...

oleh itu, saya mengambil pendekatan untuk membuat stail fidlot yang telah mencapai keputusan yang positif..

1. kurung asing anak jantan..
2. bagi makan sehingga kenyang..jangan lpas sehingga penuh tembolok..
3. hanya lepas yang betina sahaja..
4. lepas anak jantan sekejap2 saja..

setakat nie menjadi lah..sebabnya saya tak ada reban untuk pelbagai peringkat..bela pon belakang rumah jer..bukan bukak ladang pon..

Thursday, September 10, 2009

baka SeraMa....sejauh manakah kebenarannya..


SERAMA DALAM KENANGAN..

kiter masih mencari baka serama yang bermutu tinggi

tetapi sejauh manakah baka serama yang baik menjamin keluaran yang menggegarkan arena..kalo kter yakin..kenapa bile ada yang menang di bon kite terus terkejar2 ke rumah penternak berkenaan walhal ayam dari reban kiter pon pernah menjadi johan di arena..

mengikut pemerhatian saya..berdasarkan kunjungan ke rumah2 penternak tersohor..mereka bersetuju bahawa baka memainkan peranan yang utama dlam menentukan potensi ayam tersebut sama ada bergaya"lawan meja" atau tidak..tetapi jika ada hanya sebahagian kecil saja yang menjadi..adakah kite perlu mereject baka ayam kiter dab menukar dengan baka yang baru..??

pada pengalaman saya..ciri fizikal ayam, latihan dan juga kesihatan ayam juga amat penting dalam persiapan untuk bertanding di bon.

kalo kiter kate baka ni boleh pakai..baka tu takleh pakai..tapi kalo ayam kiter main lepas bebas macam ayam kampong..tetibe hari bertanding terus kiter bawak g di bon,...saya rase anda hanya bercadang untuk mencari hadiah cabutan bertuah sahaja..

setakat ini..kriteria tertinggi yang ada dalam pemarkahan serama adalah gaya dan gaya tidak hanya terbentuk dengan berdasarkan baka semata-mata..cuba kite check secara mendalam..skang ini, majoriti ayam yang menang adalah ayam yang cacat..pikir-pikirkan..

Monday, September 7, 2009

tempat R & R si kecil SEraMa..


IBU Yang dalam proses penggemukan..


DENGAN CARA NIE..AYAM KITER TAK ROSAK DAAN SENTIASA BERTELUR KERAS..

kalau kiter berjalan ke tempat yang jauh, kite tentu kan nak melepaskan penat lelah

INDUK BANYAK SANGAT..KENE LETAK BAPAK 2 EKOR LA..

sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang ingin dituju..

tempat yang sesuai adalah R&R kerana kat situ kite boleh makan, berehat atau berkumuh.. dan saya telah mengambil idea ini untuk mewujudkan satu tempat rehat bagi ayam2 serama saya yang kini telah mencecah 60 ekor..tak termasuk yang baru lahir..

tempat rehat ini bertujuan bagi mengasingkan ibu2 yang baru bercerai susu dengan anak, baru lepas mengeram , gila ngeram, ibu kurus dan ibu muda yang baru nak kenal bapak..

kelebihan sistem ini adalah:

1. ayam betina merupakan ayam yang sangat penting dalam pembiakan baka..jadi kitaran kalsium yang sempurna dapat menjamin kesinambungan benih yang bertetrusan.
2. badan ayam serama yang kecil tidak mampu mengembalikan nutrisi yang hilang semasa mengeram..jadi, kite sebagai penjaganya kene jaga gak kebajikan ayam nie..tak pasal2 maut lak..
3. ayam betine yang bertelur tanpa kerelaan sendiri akan atau bertelur kerana asyik dirogol je oleh pejantan akan menghasilkan anak yang tidak sihat.
4. ada juga ayam betine yang cepat galak sampai anak kecil lagi dah bertelur..oleh itu, bagi mengelakkan pembaziran, kite letak la bapak sekor..jangan letak banyak..

panduan tempat rehat :

1. luas dari reban perturn.
2. atas tanah..ayam dapt mengais dan makan cacing..
3. makanan dilambakkan..biar ayam cepat gemuk..
4. ada sarang bertelur..kalo yang tak sabar bertelur boleh bertelur terus..
5. ada tepat bertenggek..sebab atas tanah sejuk..
6. ada bumbung supaya tak dalah basah sangat time hujan..
7. biar dapat cahaya matahari dalam proses pensegaran..

itu saja coretan saya untuk hari ini..

Friday, September 4, 2009

snow white..



my snow white..

baka nie merupakan baka yang terbaru kat reban saya..
skang tengah buat bapak..

baka dari dungun ini merupakan baka yang org kater lamabt siap sebab biler masuk muda baru stat buat keje..bergaya la..biler kecik lagi masa anak A hingga remaja memang payah la kalo nak tengok bergaya pon..

ni adalah baka syawal yang telah diperbaik dengan induk dari reban saya..jadi kene tunggu lambat la kalo nak tengok bergaya..bagi breeder baru, tidak digalkkan bela ayam lambat siap..dikhuatiri akan cepat putus asa kerana tak tahan menunggu lama ditambah lagi dengan asyik kene kutuk je ngan kengkawan..

Wednesday, September 2, 2009

maser makan..

tak tahu lah nak post per..tengok ayam2 nie berebut makan..amik la video..



kadangkala jenuh nak kawal nasa makn..yela..salah buat ada yang terkopak kulit kene pangkah..makanan lak tak leh hari2 sama jer...kene variasikan gak..tapi leh jer kalo kiter lepas bebas ayam2 kiter..tapi time makan sumer tak akan melepaskan peluang...berlari2 datang..