WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Thursday, March 4, 2010

ayam kampung Vs AyaM SABUNG..

 tengok cara kurung ayam laga..
salam perternakan untuk u all..

aku dapat melihat arena penternakan ayam kampung yang melandA negara kita setahun dua ini..aku selaku anak muda yang hanya menjadikan penternakan ini bangga kerana banyak penternak kita adalah dari bangsa aku sendiri..bangsa lain pon aku sokong kerana mereka ada modal yang besar..so, boleh support penternak kecil..ada juga yang menelefon aku untuk mendapatkan baka ayam sabung reject untuk dikacuk dengan ayam kampung asli agar ternakan mereka jadi berat...

sebenarnya walaupun telah dikacuk dengan ayam kampung..anak atau ayam yang terhasil adalah tidak boleh dibawa ke arena kerana ayam itu sudah bercampur benih..maknanya perut sudah mula goyah walaupun masa diadu bukan main baik..lagi2 kalau main batang kaki..

tapi kalau untuk menambah berat ayam sedia ada baik kacuk dengan ayam israel..anak ayam tak kan jadi cam ayam  israel tapi ayam kampong yang badan lebih besar..kalau ayam kampong kacuk adalah kacukan beberapa baka ayam oversea yang telah dikacuk di negara ini dan ada juga darah ayam daging..tu sebab tumbesaran ayam nie cepat...kalau korang kacuk dengan ayam sabung pon..tumbesaran ayam ini tetap lambat sekitar 6 bulan juga..

tu sebab ibu ayam sabung mahal..sebab kalau setakat nak bagi ayam jadi cantik dengan bulu lambak..ekor seleret, bulu berkilat..baik kacuk jer dengan ayam pheonix cina..konfrom ayam cantik..tapi takleh berlaga la..

ayam sabung orang mesti lagi percaya kalau datang dari siam..sebab apa yer..sebabnya kiter sendiri yakin walau kalah macam mane pon baka ayam dari siam kita tetap percaya bahawa negara Thailand merupakan pembiak baka ayam yang paling tersohor dalam arena ayam laga kerana takder lagi ayam dari negara lain yang dapat kalahkan benih ayam thai..tapi adakah sumer benih ayam thai nie baikk???

aku anjurkan persoalan ini untuk perbetulkan statement sesetengah orang yang masih keliru dengan ayam laga ni,..ni aku nak bagi satu analogi..sebab aku sendiri pernah ditanya oleh kawan aku sendiri..sebabnya die nak free anak ayam laga aku yang betine..so, die buat la helah..die kata semua ayam boleh berlaga..tak payah nak risau pasal benih sebab biler dah menang di bon, tentu orang akan beli ayam kiter..bela ayam kampong pon boleh jual mahal;..aku bagi jawapan gini kat die..
  1.  kalau nak ikut jual mahal.ayam goreng kfc pon mahal..orang beli jer tanpa komen.
  2. contoh gini la..kenapa kambing jamnapari lebih mahal dari kambing kampung..kambing kampong yang dah jadi bapak rm 600..anak kambing muda jamnapari sampai rm 1600 sekor..padahal kedua2 nya adalah kambing..
  3. pastu yang nie aku buat sampai die marah aku..die nie giler serama..aku cakap la kat die..kenapa ayam serama kecil tapi menang di bon orang sanggup beli sampai rm6k..tapi ayam serama yang kecil jugak tapi sampai ke tua jalam macam kereta sodok tanah nak jual rm1o ringgit pon orang tak beli..ayam aku yang tak cantik aku boleh bagi free kat ko tapi ko tak nak tapi ko sibuk nak bodek anak ibu kandang aku..huhu..terkedu member..
sebab tulah ayam laga leh dijual mahal sebab penjagaan dan juga perawatan dan juga benih memerlukan kos yang bukan sikit..ayam kampong sepuluh ekor bapak pon  boleh dikurung sekali tanpa masalah..cuba ayam laga sepuluh ekor bapak  jagoan dikurung dalam satu reban..??
ini ayam kampung..harmoni jer makan beramai2..
titih asal ayam kampung di negara kita

nie la benih ayam siam, ekor seleret,badan tegak..tapi ayam sambung..