WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Sunday, January 23, 2011

Latihan Ayam Sabung KE aRena..Jangan Seksa Ayam Anda..

ondaaii..hahaha..soie kengkawan..lame peja tak update blog nie..bukan per..minggu lepas sampai ke hari ni orang tak berhenti datang rumah..so, malam lak ada kejer..balik umah letih..terus tido..

tapi mlam nie gagahkan diri jugak la nak update sebelum tido..topik hari ini diambil selepas peja merasakan dan hairan jugak la dengan kaedah nutrisi ayam siam or ayam laga especially ayam batang kaki laa..

nape masyarakat kita tak kira la peringkat otai ke kaya miskin ker.. menjadikan jagung sebagai makanan utama ayam yang sedang dibasuh atau dengan kata lain sedang ditrain untuk masuk ke arena..

melalui pengalaman dan juga pendapat orang lama2 serta tinjauan terhadap nutrisi di dalam jagung peja dapat membuat satu kesimpulan..kesimpulan ini tidak dipengaruhi oleh mana2 pihak lain..jika tidak puas hati..cari jawapan sendiri..

ketepatan pukulan seekor ayam laga atau ayam aduan ini dipengaruhi juga oleh struktur tulang kaki dan ditambah lagi dengan peranan otot dalam menentukan arah, kecepatan dan kekuatan pukulannya..maka, tidak hairanlah kalau sisik kaki menjadi garis panduan penting dalam menentukan potensi seekor ayam sabung.

tindakan pergerakan otot adalah dengan cara menarik dan mengendur dan bukannya menolak..pergerakan otot melibatkan penggunaan karbohidrat, lemak dan juga protein yang dioksidakan melalui siklus Kreb dan secara langsung membebaskan ATP, adenosin triphospate sebagai bahan bakar otot..
di samping itu, kalsium juga diperlukan untuk proses rehat dan kontraksi otot..

Bentuk otot yang baik pada ayam laga adalah otot yang berserabut halus tanpa lemak serta tanpa pembesaran sel otot sendiri. Hal ini untuk mendapatkan akurasi pukulan yang baik, sehingga otot harus kuat, liat dan lentur. Situasi ini berbeza dengan cara yang banyak dipraktikkan oleh tuan ayam yang inginkan ayamnya memiliki pukulan yang berat atau kaki masin dengan harapan gu akan lari dengan cepat.. Pada manusia dapat dianalogikan kira-kira sama dengan otot yang dimiliki atlit tinju kelas ringan, karate, lari cepat atau bulu tangkis yang mengutamakan kecepatan, kelenturan dan akurasi pukulan. Banyak pemilik ayam laga yang bangga  dgn jenis ayam pukulan berat, padahal akan lebih baik bila ayam laga memiliki pukulan yang mempunyai ketepatan dan frekuensi yang tinggi, istilah lainnya adalah memukul dengan tepat, padat dan cepat. Dan selain itu, ayam laga yang memiliki otot yang halus akan mempunyai kelebihan dan kemungkinan yang lebih tinggi untuk mampu memukul di ruang sudut yang sempit dibandingkan dengan ayam berserabut otot yang kuat/berotot yang cenderung dan hanya dapat memukul baik jika mendapat ruang pukul yang cukup.

anda biasa kan mengalaminya..so, jangan tanyer peja lagi..huhuhu

ni contoh ayam batang kaki dikatakan memiliki pukulan yang tepat..ayam tak adu lagi..tapi ni orang yang datang tengok dan telah pegang kata..tapi tak ambik lagi sebab ayam muda sangat..