WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Tuesday, April 5, 2011

warisan zaman..paRT 3

kita sambung yerkk..
ni kira part3..sama jer dengan sekarang..juz ni more kepada pattern ayam taji asal or sambung..kalau men batang kaki..juz balut jer kan..
k..

Selepas upacara berpadan, ayam-ayam diambil semula dan bersiap diri untuk berlaga. Masa ini tuan-tuan ayam akan berusaha menambah susuh, membalut susuh, meletakkan taji dan sebagainya supaya ayam-ayam berlaga sama padan dan sama sesuai seperti yang dipersetujui tadi. Menambah susuh ialah melekatkan susuh yang diambil dari ayam yang telah mati tetpi susuh itiu masih keras, kuat dan tajam. Susuh yang diraut dari tanduk tidak menjamin keberkesanannya seperti susuh ayam tua. Jika seekor ayam itu mempunyai susuh yang terlalu panjang dari lawannya, susuhnya hendaklah dibalut sedikit.
Ayam-ayam itu dibasuh dengan air biasa. Air ini dibasahkan kepada sehelai kain dan dengan kain itu seluruh badan ayam dari kepala hingga ke kakinya dibasuhkan. Bulu-bulu sayap, bahagian bawah sayap dan ekornya digosok hingga basah kuyup. Rengkung ayam dijolok untuk memanjangkan nafas..

 jogho hebat membasuh ayam..
 memadan dulu..time ni boleh pilih..nak yang aner..
 kalau dah sudah..jom sparring..benih mane hebat..