WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, October 19, 2009

keNAPe KIta KeTInGgaLAN..????


baru nak kurung dah ader orang burn..ISK3..

BUKAN BERTUJUAN UNTUK MEMBURUKKAN SESAPE..tapi kalu terasa tu harap maaf la ekk..
sejak zaman Dinasti MIng lagi..ayam laga telah digunakan

sebagai salah satu daripada permainan atau satu bentuk kesenian..yang lain2 bangsa saya tak berani nak hurai sangat la,,..bukan ape,,kang cakap banyak orang marah kalau takda sumber yang jelas..skang kan kalo takda hitam putih kan takleh nak dijadikan bukti di mahkamah..tapi kita skang berdasarkan situasi masyarakat yang dulunya memang glamour ngan ayam laga nie..maser dulu pon kiter leh berbangga dengan benih ganu asal yang bleh lwan ayam siam..
tapi kenapa skang nie masyarakat amat berbangga dengan benih belah siam walaupon ayam tetap ayam..kalo siam bangga dengan produk chiangmai, langsuan, pattani, ganoi dan banyak lagi..kite juga boleh berbangga dengan benih ganu asal yang terkenal dengan buah patahnyer..

kita ceritakan satu persatu,..saya melihat berdasarkan perbualan dan juga pengalaman serta pemerhatian sendiri tentang corak mainan ayam laga sejak stat saya mengenali ayam laga sehingga sekarang..jadi, saya ingin menyenaraikan beberapa sebab kenapa masyarakat kiter ketinggalan dalam proses pengupgredan ayam laga..

- R & D kita yang kurang..kebanyakan benih pecah dengan sendirinya kepada orang yang tidak menjganya dengan baik..bagi saya tak semestinya kite mesti menjadi peniaga atau gambler baru kiter nak bersungguh nak jaga benih ayam kiter supaya tak terlepas pada orang lain..tapi orang kater sekadar jangan bagi kacuk ngan ayam jenis lain or bagi pupus terus..kiter boleh upgredkan..kalo percaya kat kengkwan bleh bagi kat diorang bela..
- masyarakat baru tak minat ayam laga..kawan2 saya terkejut biler mereka datang ke rumaH saya..diorang kater.."weh, ko ni minat bela ayam ker?? aku ingat ko bela ayam daging.."..diorang cam terkejut la saya bela ayam serama dan ayam sabung dan hobi nie lebih sesuai kate mereka bagi orang yang dah pencen atau budak kampong yang taknak sekolah dah..tu pon untuk dapat duit lebih dengan jual ayam laga dengan harga yang murah...ada gak yang bagi nasihat kerana katanya saya terlibat dengan judi..tahan je la telinga..
- banyak beroentasikan kepada perniagaan..jika dah kater nak komersialize kan memang sumer cara leh digunakan..cari ibu ayam siam pecil dan buat anak banyak2 n jual..rega bleh murah dan jual timbang atau kacuk ngan ayam kampong dan jual daging..saya respect cara nie kerana ayam jadi murah dan caranya cepat..tapi ANDA KENE INGAt..cara nie sebenarnya yang merosakkan baka ayam..mengcrosskan secara tak terkawal.akhirnya baka asal tak tahu ke aner lagi dah..gaya mainan ayam memang dah takda hebat ane dah,..kalo pelaga pon asyik kalah jer..pastu kiter berlari ke atas nat untuk dapatkan baka siam yang hebat2 walhal mungkin ayam yang diorang jual pada hari ini adalah titih dari nenek moyang kiter yang pernah mereka beli dulu..jangan marah orang Thai ya..
- kat Thai pon ada ayam laga yang dijual di pasar cam kiter jual ayam kampong di pasar gak..tapi yang gred A memang tak akan dilepas ma..kalo tak takda la nak cari benih ayam diorang lagi..
- ni last ekk..sebelum berbalik pada tajuk asal la..sikap kiter yang hangat2 tahi ayam gak..bela la ayam laga tapi semangatnyer mula luntur selepas ayam kiter kalah sekali dua..tapi ayam tu kalah bukan salah kiter tapi kerana kebodohan kiter..nape saya gtao gitu..ko cam pandai sangat jer...jom la kite test kalo baik sangat..jangan cepat melatah..kang jadi Pak Kaduk..kite bangga sedangkan Pak Kadok bangsa kiter..bukan anak Melayu je baca kisah nie dan kite kadang2 kutok sikap Pak Kaduk dan kalo diperhatikan sikap Pak Kaduk bagus sebenarnya tapi...pikir2kanlah.. setiap petua orang dulu boleh dujadikan panduan tapi tak perlu taksub sangat..sebaik ane pon ayam, time hari die nak kalah die akan kecundang jgak..kalo jenis hati kering, tersungkur di dalam bon la..kalo perut tak molek..lompat bergalah la ayam tu kuar bon..


sekian, buat assignment plak..