WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, October 19, 2009

kita dI tAHAp maNE???


sori, gambar ayam dah habis..nie amik maser g Genting Highland 2 tahun lepas..

NI MERUPAKAN TOPIK YANG KITER PERLU RUNGKAIKAN SEBELUM KITER MEMBUAT KEPUTUSAN UNTUK

beli ayam laga..ne taknyer..kiter g rumah orang nie..kiter tengok ayam lebih kurang,tak kisahlah buat2 pandai atau memang tak pandai atau memang sedia pandai tapi sajer nak survey harga..kiter sebelum melangkah dari rumah tu..tengok modal dalam poket..check berapa yang ada dan dengan lafaz BISMILLAH kite turun ke kereta atau motor kiter..pastikan IC bawak..dan stat kenderaan dan menuju ke reban atau tempat jual ayam tu..

kiter nak beli ayam laga nie untuk ape:

- nama pon ayam laga, mesti la nak buat harum nama kan..
- nak buat pejantan kat umah, kacuk ngan induk ayam kampong..barulah anak brat dan cun..
- sajer nak tengok ayam cantik dan gagah buat peneman rumah..
- sajer nak isi tanah lapang belakang rumah..nak bela puyuh kene bagi dedak hari2 plak..nak semelih tak padan..
- ayam laga ni jinak..leh wat kawan anak supaya diorang duduk je kat umah..
- tukang perabis nasi basi yang dibuang..kalo bela ayam serama kang nampak udoh lak kalo lepas..
- sajer tiru kengkawan, untung2 leh sembang ngan diorang kalo kiter sendiri ada ayam..boleh dispar tengok kakibaik atau tak..

pastu, kiter kene g rumah tuan ayam tu..tanyer la die yang ane menepati selera kiter tu..tuan ayam yang baik akan bagitahu yang ane ayam yang ikut kehendak kiter tu..harga jangan luper tanyer la..soal tawar tu kemudian kira la..kira ukur baju di badan sendiri la..kalo baka yang kiter nak tu ada dan kiter berkenan pon leh la soal tuan die..mase nie hanya breeder yang betol2 ingat je leh jawab..salah jawab kantoi..so, kiter leh la buat keputusan..

kalo tak puas hati lagi..kalo takut rugi lagi..kiter bawak ayam umah kiter dan spar ngan ayam yang kiter nak beli tu..tapi biar sepadan la..kalo adu lamer2 nanti kene hempuk ngan parang lak muka kiter..huhu..

jarang gambler yang jual ayam kat orang lain...sebab diorang hanya buat ayam untuk kegunaan sendiri jer..

saya jelaskan secara lebih terperinci....

1.Broker/runner
Broker atau runner adalah pembeli dan penjual ayam, biasanya adalah ayam yang dibeli dari ladang atau pit/bon. kebiasaannya nat dari siam la diorang angkut. Biasanya, harga ayam sangat tinggi. Ada broker/runner yang bagus, ada juga yg tak bagus. Kena selidik dulu sejarah perjalanan penjualan ayam dari seseorang broker/runner. tapi yang paayahnyer..titih ayam kiter takleh tengok. Seelok2nya, yg direkomenkan oleh rakan2 anda yg berjaya dalam arena perlagaan. Kalau rakan anda asyik kalah je... baik lupakan broker/runner yg rakan anda gunakan.

2.Gambler
Seeloknya, selidik dulu tabiat gambler tersebut kerana ayam yg baik dan masih boleh pakai, tidak akan dijual oleh gambler kecuali ayam yg dah pencen utk dibuat bapa. tu pon diorang tak akan lepas kalo titih elok..kecuali die nak reject bak dna nak main baka lain plak..kebiasaannya tak akan jual yang tine..diorang akan sembelih..Beli ayam dari gambler yg selalu menang... jgn beli dari yg kalah memanjang...

3.Breeder
Utk mendapatkan ayam yg sihat dan berada dlm keadaan yg memuaskan, belilah dari breeder kerana tiada orang tengah dan harga yg agak memuaskan. Tapi kena selidik dulu benih/baka yg digunakan oleh breeder tersebut. Tanya rakan2 anda tentang sejarah benih/induk/pembaka yg digunakan. Kalau baka dari jenis selalu menang, bolehlah dibeli. lagi pun, kita dapat melihat aduan ayam yg kita nak beli tadi, kecuali kita beli dari anak ayam...kalao dari reban saya,..anda leh tengok ibu je la..anak jantan tak sempat nak besar orang dah kidnap..kalo beli yang kecil, didik elok2..ada rezeki leh harumkan nama anda pula...saya juga jual yang betine tapi dengan harga yang mahal la..gtao terus terang..sebab saya nak dapatkan yang tine bukan setakat mahall..payah nak bawak balik pula tu..jenuh berjanji..tu pon satu tektik yang taknak bagi orang amik ayam tine kat reban kiter..

Tips lain;
1.Nak ayam jenis tanggung duit besar... panjang ceritanya sebab, bukan semua org ada duit utk main besar... dan belum tentu benih yg biasa main besar akan tentu menang bila jumpa ayam yang biasa main kecil... sebab kebanyakannya bergantung pada BANKER team anda... duit lebat... main lebat... duit tipis... main tipis...