WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Saturday, March 26, 2011

waRiSan BUdayA..part 1

 salam semua..soori la lame tak update blog..bizi sikit dengan kerje pengkeranian..peja NIE tak suke sangat wat2 keje dokumentasi nie tapi kene la buat..peja more kepada keje penghasilan produk..contohnya..bela ayam aarr..
peja juga berkesempatan menemuramah dengan seorang cikgu lama peja yang juga pernah jadi player la dulu..peja bagitahu la pasal perdebatan mengenai peredaran zaman ayam laga nie..camner nak produce ayam laga untuk kejar trend skarang nie..dan jawapan beliau telah membuatkan peja terfikir..memang sebelum pikir jugak gitu tapi yelakan..kita masih mudah terpengaruh dengan propa player2 kini..
die kata mudah jer..dulu pon ada juga orang main ayam sambung..ada juga yang main taji asal..dan ada juga yang main batang kaki..maknanya,..keje pengupgredan nie memang sentiasa berlaku..dulu pon orang turun naik siam jugak untuk berlaga..so, memang tak timbul soal benih ketinggalan zaman or not kalau memang benih tu baik..nak menang minit2 tu dulu pon ada jer menang minit2..tu pendapat die la...
jadi peja pon mendapat sikit sebanyak ilmu lagi pasal ayam ne..kat keratong ni ada jugak yang bela ayam laga nie tapi peja hanya mampu memerhati..juz nak risik2 tanyer lu...tapi jarang ada ayam batang kaki..more pada taji asal.

ni peja ada terjumpa pasal artikel warisan budaya yang mungkin akan hilang ditelan zamann..

Satu daripada kegemaran orang-orang melayu ialah berlaga ayam atau menyabung ayam. Permainan ini, jika boleh dipanggilkan permainan, berasal beratus-ratus tahun malahan beribu tahun jika dikira ia telah wujud di zaman Kerajaan Langkasuka lagi.