WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Friday, July 16, 2010

sembelih atau bela...???

kita sering berkira-kira untuk masih lagi memelihara ayam yang kurang sihat atau cacat dengan harapan biler ayam tu besar nanti boleh lah disembelih atau dijual murah2..
tak kiralah ayam serama atau ayam laga..walaupun kita dah dapat tengok ayam tu tak berapa elok..tapi biler orang nak nati bolehlah dijual dengan harga yang murah sedikit..padahal kita sanggup untuk menanggung kos pembesaran ayam itu untuk jangka masa yang lebih lama sebenarnya..
bagi peja...setelah kita melihat ayam tu terkena sakit yang teruk atau tidak menepati ciri yang dikehendaki, proses culling akan terus diadakan..bukan apa..ayam berpenyakit walau kita dah asingkan dari yang sihat..penularan virus tetap berlaku melalui angin..ingat tu..tapi ni hanya pandangan individu..
takder pengesahan secara saintifik..sebab peja bela ayam makanan kena beli..
sebab tu kalau ada ayam 5 ekor..sekor cacat..sekor lagi bantut..terus disembelih..walau kita katalah..takpe..bukan banyak manapun ayam sakit dan bantut ni makan..mana lagi baik kalau makanan untuk mereka nie diberi kepada ayam yang memang konform sihat tu..???mana yang betul ambil..sebab peja ada menerima beberapa panggilan telefon tanya nak cari anak ayam laga yang benih leh menang..saya kata la..ayam nie takder sapa leh gerenti boleh menang kalau kita ambil dari anak..budak yang mak bapak die genius pon tak konform jadi orang berjaya kalau dididik oleh bapak mafia.. ada jugak mengadu beli ayam pakai pos tapi tengok dalam gambar cantik..biler sampai ayam tu kecik la, selsema la..
peja hanya mampu ketawa saja la..bukan tujuan nak mengejek tapi pelik dengan sikap orang kita..tu yang peja cakap balik..saya takkan pos ayam kat encik bukan sebab saya sombong or jenis nak menyusahkan orang lain tapi saya tak  nak nanti berlaku perkara yang sendiri mau faham kan..tidak timbul beli mahal or murah or shipping awak bagi lebih or siap duit kopi lagi..katanya percaya tapi biler tak puas hati terus bising..so, takpelah..kalau kebetulan datang,,kalau rase jauh tak berbaloi..beli yang dekat dengan tempat anda saja..kalau rase mahal, hold dulu cari yang raser mampu milik..semuanya terpulang pada diri sendiri..da..