WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Sunday, March 21, 2010

peNYAkiT hUjAN paNaS..

HUJAN2 PANAS..inilah keajaiban Ilahi yang tiada tolok bandingnya..kiter sebagai makhluk yang tahu mesti mensyukuri nikmat ini,...jangan asyik nak komen jer..


kalau panas..reban kiter akan sentiasa kering..kuman bawa penyakit akan kurang..tapi sebahagian penternak akan merungut..reban panass..anak ayam mudah mati..air kene banyak..habuk banyak dan reban jadi berdebu..dan biler hujan beberapa hari plak..alamak..salah buat banjir nie,.kawasan jadi lecak..ayam mudah selesema..anak ayam sejuk la plak,,telur tak tetas lagi..
jangan kate orang lain..cumer biler kiter merujuk kepada keagunganNya..barulah kiter tahu mensyukuri nikmat..dan penyakit yang cukup sinonim dengan cuaca panas lembap di negara kite yang beriklim Khatulistiwa ini adalah penyakit selsema, kata org pantai barat dan seduang kata orang pantai timur..
kedua nya adalah penyakit yang sama..semua sedia maklum tapi saya nak juga terang sikit yer..kalau dah tahu jangan baca..huhu

penyakit Selsema Ayam  
- DISEBABKAN OLEH BAKTERIA MYCOPLASMA GLISEPTICUM
- MENYERANG AYAM 4- 9 MINGGU..
- PENULARAN MELALUI - KANDANG KOTOR.NAJIS TERLALU BANYAK, KETURUNAN DAN AYAM MAKAN NAJIS SENDIRI..
- GEJALA -CAM BIASA LA..BUNYI GEROK..AIR HIDUNG MELELEH., BAU KUAT..
AYAM KURUS..
- CARA MENGUBATI - BIASA BAGI JER TETRACHLOR CEPAT2 SBELUM PARAH..UBAT SELSEMA PON ADA KAT KLINIK HAIWAN..

NI RASE YANG PENTING..
INDUK DAN PEJANTAN YANG INGIN DIBIAKKAN HENDAKLAH SIHAT..SEBAB VIRUS NIE AKAN MEREBAK PADA ANAK YANG BAKAL MENETAS..
REBAN KENE SELALU BERSIH...REBAN KOTOR MEMBAWA PENYAKIT..
BERI AYAM ANDA NUTIRISI YANG CUKUP..BERSIH BEKAS AIR DAN JUGA BEKAS DEDAK DENGAN KERAP.. 


SESUNGGUHNYA MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI..