WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Thursday, December 8, 2011

Suasana DI wakTU senJA..



ASSALAMUALAIKUM..

biler senja..semua pulang untuk makan malam..

berdedai buat muke lapar walau tembolok dah penuh dengan makanan..

yang betina gersang bersantai gedik2 untuk merangsang si rinting menyempurnakan tugasnya..tak payah nak berkejar sakan untuk menyambung zuriat..induk kat umah peja memang setia pada yang satu..padahal leh jer lompat pagar dan pergi curang dengan jantan kat umah sebelah..mungkin ini salah satu sifat ayam laga yang manusia kurang peka..

kalau induk ayam kampung..setakat pagar reban tak sampai 4 meter nie main2 jer mereka lompat dan main dalam pagar umah orang..pastu pergi berjalan sampai habis satu kampung..pastu ntah jantan mane2 boleh tenggek..

ayam laga nie tak..walau ada yang kalah dan lompat pagar..tapi biler senja or sebelum azan maghrib dah berkumpul dalam reban untuk beradu..kalau malam pasang lampu..turun semula untuk makan malam sebelum naik ke canggung untuk tido semula sampai kepagi..

peja ada terbaca dalam sebuah blog pasal perjudian dalam ayam serama..peja dah boleh agak yang orang takleh seratus peratus nak kata perjudian nie hanya tertumpu pada ayam laga saja..u see???

bagi peja ayam laga ini merupakan seni especially seni warisan bangsa peja iaitu bangsa Melayu..sebab tu ada baka ayam Melayu...yang kat umah peja pon dah cross tapi masih ada sedikit la genetik Melayunya..

it's not about racist but about heritage..ewaahhh..

kalau India dengan Ayam Aseel nya...China dengan CAntonnya..Melayu pon ada la dengan ayam Melayu..ayam hutan tak kire la sebab ayam hutan kira ayam baka asli..

kire yang ada darah fighter nyer..

sama la macam lembu jugak..kalau jenis lembu Charolais or Brahman jangan harap la nak dilatih untuk menjadi lembu laga...same la dengan ayam..lalalal.

peja dah start merapu niee..