WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Thursday, December 31, 2009

OffER Tahun BAru 2010..peJanTan PamaThai..untuk dijual

saya bagi harga Rm170 saja..boleh kurang lagi tapi selepas konform tengok ayam dan konform nak beli..jangan nyesal kalau terlalu berkira..
buta bela kiri..
Tahun baru bakal menjelma

aku nak mintak maap ler berbanyak andai kata sepanjang tahun nie ada sebarang tersalah bahasa tersilap tutur kata yang sememangnya tidak lepas dari khilaf seorang yang serba kekurangan..Alhamdullilah Allah masih memberi rezeki kepada aku walaupun pelbagai kritikan yang bukan saja kadang kala menghiris jiwa..huhu..anyway aku tak kisah pon..kalau tak da yang kritik tak kan aku sampai nyer ke tahap ini..proses penggredan berjalan lancar..sama ada induk serama atau ayam sabung yang bermasalah telah aku culling agar tidak perlu menanggung beban yang banyak..

nampak gaya, telah ramai juga breeder or broker baru yang timbull..kalao awal tahun dulu rasenya aku sorang jer yang buat blog tentang ayam laga nie tapi sekarang dah banyak blog tentang ayam laga nie dibuat..tak kisah la kan..

ada juga buyer yang merungut kata ayam kat rumah aku mahal dan tak padan dengan barang..tapi aku tak pernah untuk memaksa orang membeli ayam dari rumah aku..jawapan ku senang, kalau mahal anda boleh jer beli kat tempat yang murah sebab bagi aku walaupun aku bukan lah berada sangat..aku naik motor buruk jer..tapi kalau kiter dah minat sesuatu tu, dengan cara apa sekalipun kita usahakanlah untuk dapatkan nya..bagi aku senang jer..kiter bela induk ayam yang baka jenis jawi sepuluh ekor takkan keluar anak ayam yang boleh berlaga sampai beribu..begitu juga dengan ayam serama, kita bukan bela untuk jual daging..bertahun2 ayam diproses dan kalau anda sendiri membela nya anda akan mengakui kata2 saya nie..ayam banyak tapi untuk menjadikan ayam seekor jaguh, bukan senang..boleh jer saya menggunakan inkubator untuk menetaskan telur ayam sabung dan serama, buat jer brooder banyak2 untuk membesarkan anak2 ayam..

tapi di mana anak ayam tu nak belajar cara untuk menghadapi lawan biler die besar nanti kalau tidak diajar secara semulajadi oleh induknya..yang terbaru induk kelabu saya mati tinggal telur..saya terpaksa membuang dua sarang telur serama dan memasukkan telur ayam kelabu itu..sekarang dah tetas 5 ekor..walaupon bakal dibesarkan dengan induk serama, tetapi sekurang2 nya anak2 ayam ini akan mendapat ajaran dari seekor induk..

jangan terasa bagi penternak ayam kampung or ayam daging..ini kerana ayam sebegini akan dijual biler cukup tempoh matang nya dan sangat berbeda dengan ayam sabung or serama..jadi kalau biak secara semulajadi memang akan merugikan..saya setakat ini belum berjaya untuk mengeluarkan ayam secara skala besar kerana saya lebih kepada hobi saja..ayam yang tidak menepati kriteria akan disembelih..bukan tak nak bagi kat orang tapi takut nanti orang kater kiter bagi barang reject pulak..tapi yang nie memang saya nak bagi kat sesape yang raser nak bela ayam laga yang boleh tahan benihnya..

sebab tu saya offer dengan harga yang cukup murah..semalam kawan saya pinjam untuk adu ngan bapak ayam rumah die lari bapak ayam rumah die..saya da ader pejantan sekarang untuk buat bapak jadi sesape yang raser berminat boleh terus dapatkan..kalau untuk berlaga memang tak boleh la tapi untuk buat baka memang gerenti kerana ayam muda benar lagi..sekian...selamat tinggal 2009