WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Friday, June 11, 2010

janGAn PAndaNG Enteng!!!

 dulu..ayam ekor senget terus dibiarkan..sekarang..tidak mungkin sekali-kali...

ekor miring???ayam anda dah hilang harapan???
jangan risau kerana jika masih di peringkat awalnya..
komplikasi ini adalah biasa bagi seorang penternak serama..dulu peja pun dah mula berputus asa melihat ayam yang bergaya sakan ekor nya senget..
masa tu manalah belajar jahit menjahit nie..
 kalau sayang sebab takder bapak..leh jadikan pejantan..anak2 nya akan lagi power..cumer orang tengok la cam sakit jer ayam nie..

yelakan..ayam dengan dada selam..ekor plak buat hal..tanpa pemantauan dan sebab sayang ayam takut sakit..last2 takleh pakai terus ayam tu..kalau kawan2 tengok post sebelum ini tajuk LARI cHAsIS..peja dah terangkan serba sedikit tentang ayam yang pada mulanya hanya ekor senget..peja tak buat pemantauan..sibuk praktikal sangat..
last2 peja sembelih jer sebab ayam dah takleh berdiri..sekarang nie peja amik keputusan untuk buat sedikit operasi bagi anak2 ayam yang bergaya awal...bukan apa..sayang kat ayam tu..kita bukan nak aniaya mereka cumer tak nak bagi keadaan bertambah buruk..
kalau bagi yang betina plak peja tak amik kisah sangat sebab kalau jahit pon nak buat apa..sebab mereka ni akan bertelur kan..so, takut timbul komplikasi lain..huhuh..sebenarnya boleh jer..juz tak nak bagi orang amik jer..
seorang penggiat seni serama yang veteran bagitahu..ayam akan menunjukkan tanda ekornya senget..dalam masa 10 hari jika tak dibaiki,,hal ini akan membawa kepada masalah chasis ayam..sejauh mana kebenarannya???nak tahu cuba laa..