WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Friday, June 18, 2010

TuisYen Malam...dera Sama Dia..

owh, malas yer..selagi tak buat kerja, takleh makan malam..huhuhu

salam semua..sori,peja ada tetamu semalam so tak sempat nak update blog tersayang nie..
hari ini berlalu dengan ceria..untuk pengetahuan semua..kat umah peja sekarang ada perhimpunan tabligh..peja nak snap pics tapi malu la..yeler..kita nie jahil..hhuu..dekat sampai keta berlambak depan rumah..
peja try jugak buat makanan cam penternak ayam kampung pakat duk buat ni..tapi banyak barang tak dapat dibeli secara borong la..bukan mahal tapi takder orang jual barang sedemikian..contohnya..kepala ikan bilis..hampas gandum dan soya...isi ikan..maybe peja tak tahu tempat yang buat ni sumer kot..so, peja juz campur jer apa yang ada..yang penting ayam2 kiter nak gemuk kan..tapi kos per kilo lebih kurang seringgit jugak..masalah makanan tak jadi hal la..
 malam pun kena, nasib laa..
masalah yang paling besar adalah tempat..hhuhuhu..bukan nak sembang lebat tapi rasenyer peja boleh handle lagi ayam yang lebih 3oo ekor seorang diri..tapi kemudahan kene cukup la..kata orang kalau kiter sanggup dilambung ombak..tak jadi hal kalau kiter nak berumah di tepi pantai..tapi cara kene betul laa..
kalau setakat semangat berkobar2 tu hanya mampu bertahan seminggu..bela gajah pon boleh mati..
buat masa sekarang..ayam siam yang dah besar dan boleh disparingkan takder langsung..so, tak payah tanyer la sebab memang takder..ada sekor jer tu pon baru berlagak nak jadi bapak..tapi memang takleh disparingkan lagi la..kalau anak memang banyak..tu yang segan tu..
kadang2 kesian kat kengkawan yang cari ayam siap tapi apakan daya..peja tak nak kotorkan nama sebab tolong jual ayam orang..bukan berlagak tapi masa kalah nati barulah yang lain tak bukan yang akan ditudingkan jari adalah peja sendiri..so, kalau berhajat leh datang amik anak2 kat rumah nie..balik bela..kalau tak nak bela , amik yang dah besar dah..bela tak lama mana dah boleh disparing..
topik hari ini adalah berkaitan dengan latihan tuisyen untuk anak2 yang degil nie..huhu..bukan degil..galak sangat..tu yang tak reti dok diam tu..petang2 kiter bagi diorang ni main pasir..kire bersenam la..pas makan malam..buat kuar balik letak atas meja..
kalau siang harinya kiter letak bawah serkap
..malam kiter juz letak atas meja gitu jer
..lap dengan tangan basah ..urut yang mana patut dan lepas atas meja
..cukup 2 minit..
..angkat dan tukar dengan yang lain plak..yang nie letak atas meja lain plak..
..bagi ibu2 bapak2 yang siang nya bizi dengan tugasan lain..kiter lepaskan untuk diorang mengawan sambil main pasir,..
..mesti korang pelik kan..giler ke main ayam malam2..

tensen betol..lambat lagi bertanding la bos..

..tapi kalau ayam peja pukul 2 pagi pun makan kalau kiter bagi..
..