WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, June 21, 2010

mencegah Lebih baik..

semalam peja dah citer mengenai cara mendapatkan vaksin untuk ayam
yang kocik tu untuk anak..yang bosar tu baru beli semalam..

walaupun masa kat kedai tu tengok la seorang brader nie..die tengah belek2 ubat untuk ayam die..kiter pun ..nak ramah pada orang yang tak kena..saya tanya la die bela ayam apa..die first nyer buat dek jer..aku dah mula raser neyasal tegur orang gini..tengok die duk tanya pasal ubat tetrachlor tu la..tanyer lagi..bukan harap die terus nak bersembang mesra pun ngan kita..sekadar bertegur sapa sesama manusia..
alih2..die jawab gak acuh tak acuh..membara je raser..kiter pon tanpa segan silu dan konfidennya..kalau secara tradisional orang wat gini abe..blablablaa..last2 die kata..yeker..urmm..
lantak ko ,la..hati ini mula berbisik..
so, saya pun beli jer la vaksin tu..time tu die cam pelik..ada jugak ke ubat gini..tengok cara komplain pasal ubat tu ingat nak sapu ubat mahal..last2 amik tetra chlor jer..ciput ke bajet bang..ni bukan nak menghina ek tapi sekurang2nya biler orang dah tegur kiter tu kurang2 layan la walau terpaksaa..bukan orang g kedai hewn untuk mintak duit die..orang nak bagi duti lagi..kat tokei kedai la...
huhuhuhu..ni baru lepas naik dari reban..inject sumer ayam dewasa..peja tak sedar rupenyer..selepas culling dan dijual bertali arus..hanya tinggal 30 ekor jer ayam sabung dewasa..istilah dewasa ni adalah ayam yang berumur 3 bulan peja kira dah dewasa dah..just bagi makan mereka, diorang akan terus hidup sampai ke tua..cepat atau lambat bergantung pada makanan yang dapat dimakan dan bukan jumlah makanan yang diberi..tak jadi jugak kalau kita bagi makan banyak tapi ayam kita tak dapat makan..
so, gitu..kali nie..peja try guna cara baru..tak titis dalam mulut dah..nak tahu caranya..????

....tangkap ayam
..balut ngan towel..kalau tak die meronta payah..
....pegang kaki..
..celupkan paruh ayam ke dalam bancuhan vaksin..
...pastikan ayam akan minum vaksin itu..
..lepaskan semula ayam setelah selesai..
..kira ayam semua sekali..

BAnCIan ( dewasa ) :
30 ekor ayam siam..
41 ekor ayam serama
anak malas nak kira sebab takut nanti kurang plak..
start esok..nak mula perasap reban pulak..
ni langkah pencegahan..pe2 hal tunggu esok..