WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Sunday, June 13, 2010

masa kritikal bagi seorang PeNTERnak...

 lega..berjaya melihat dunia baru..
salam semua..di tengah hari yang panas di dalam billik yang berkuap nie..peja baru berhenti dari menguruskan reban yang walaupun tak berapa biji tapi penat jugak kalau nak menguruskan semua dalam masa yang singkat..paling cepat peja boleh bagi makan dan tukar air dalam masa sejam..tu paling cepat..
kalau paling lambat sepagi atau sepetang pon tak siap..kiter bukan jenis penternak komersial..kalau ada ayam yang lekat telur pun kiter kene setel..anak ayam berlaga sesama sendiri pun kiter jugak kene setel..kalau dalam blog abe pull..ayam boleh makan sama sendiri jika kekurangan protein..kalau kat rumah peja takleh dijadikan alasan utama..sebab memang dari jenis baka ayam laga dan ayam serama..ayam yang jenis tak idup dalam skala yang besar..cam ayam hutan jugak la..mana pernah kiter nampak ayam hutan berjalan dalam  kumpulan..ada beberapa ekor bapak dalam satu kawanan kan..
pagi tadi ada repeat gaduh dalam satu pintu reban..anak tak sampai sebulan pun baru dan habis sumer togel diorang berlaga sesama sendiri..padahal makanan gold coin berlambak lagi dalam bekas..orang kata jangan ajar bagi makan dedak nanti ayam jadi lembik..takda la..rasional nya..ayam lembik bukan sebab makanan semata2..kalau ayam tu tengah sakit kiter pegi bawak berlaga pon boleh kalah..padahal tak bagi makan dedak malah bagi makanan terbaikk lagi..
melalut plaks,,,
ni sumer orang sudah lalui tak kire la  bela ayam ker..itik..arnab dan segala jenis binatang lain  nya..
masa nak menetas or beranak la peja raser paling kritikal..masa ngeram peja tak ralat sangat sebab peja serahkan seratus peratus pada ibu ayam tu..kalau die hebat..anak leh tetas sumer la..kalau tak tetas tu adat la..kiter berfikiran postif jer la..maybe yang tak tetas tu yang tak elok..huhu..tapi sistem ni takleh l KORANG amalkan kalau nak secara komersial..peja raseer boleh je diamalkan dengan sedikit ilmu dan kemudahan..
peja nyer cadangan la kan..kalau korang nak amalkan fully tradisional tanpa perlu guner bantuan inkubator..ni cadangan jer..kalau setakat kiter tak laksanakan dengan bersungguh tak jadi jugak..

 selak anda sikit..
 angkat induk slow2..peja buat malam sebab ayam tak agresif sangat..
NI CAranYA...peja nak jugak buat sistem ni biler nak bela balik nanti..
1 - bina satu reban mengeram..buat cam rak buku..dan buat kawasan legar juz untuk makanan dan air..boleh dibina luar kawasan reban untuk elakkan hama..
2 - bekas mengeram yang ada dalam reban hendaklah mudah alih..peja guner kotak kertas jer..pas ayam kuar leh bakar..
3 - biler ayam dah stat ngeram, angkat kotak tadi masuk dalam reban mengeram..kalau takut ayam tak jadi ngeram..korang bagi la ayam tu ngeram lu sampai 3 hari n angkat la waktu malam..
4 -  yang nie banyak orang kiter terlepas pandang..biler ayam ngeram..terus tanda telur yang dieramkan masa itu jugak..peja pun tak buat tapi kiter ada sistem lain..yang ni sendirian berhad la..takut biler korang buat tak jadi korang salahkan peja plaks..
5 - biler anak ayam dah tetas..yang nie perlu skill sikit,..sikit jer pon..juz pindahkan anak2 ayam pada satu induk..baru save tempat brooder..kalau dengan peja..ibu tumpang ni kene la ibu yang pengalaman dan prihatin..ada ibu yang kiter bela untuk telurnya saja dan ada juga yang kiter bela sebab respect dengan cara die ngeram,.,ada juga ibu yang kiter sayang sebab pandai jaga anak..yng nie la kiter kene tahu..
5 - pas seminggu kiter dah leh asingkan dengan ibu..bagi makanan yang terbaik..

 ni la kalau induk yang baru belajar ngeram..anak yang nak tetas leh mati..

MORAL OF tHe StoRY: sumer yang kiter lakukan pada hari ini adalah pemangkin apa yang kita akan dapat pada esok hari....