WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Friday, September 30, 2011

LANGKAH-LANGKAH tRUN tANAh..AYAM cULTURE sHOCk...

 SELAMAT PAGI DAN ASSALAMUALAIKUM..dah seminggu peja tak update blog kann..huhu.pagi nie baru ada peluang..peja update blog nie selain dari menceritakan pengalaman bersama ayam2 yang tak seberapa ini..peja juga akan mengupdate blog peja dengan entry yang berasal dari persoalan2 yang ditimbulkan oleh reader blog peja..kengkadang peja tak sempat nak jawab kol..apatah lagi nak reply msg..sebab kalau explain melalui msg salah kiter taip org jadi salah faham..so, peja lebih suka kalau kengkawan kol je terus..kalau tak nak borak lelamer pun..juz tanyer yang perlu jer..
entry nie peja nak cerita tentang cara ayam mula turun tanah..kalau kat reban peja..tak yah tunggu 3 bulan..baru tetas seminggu anak ayam dah mula makan pasir dah..
CUMA..anda kene ingat..anak ayam yang mula dinjangkit kuman ke dalam badannya akan lambat besar berbanding anak ayam  yang dibela di dalam reban yang BERSIH selama 2 bulan sebelum dilepaskan ke tanah..
peja telah buat perbandingan antara anak ayam kurung dan anak ayam yang dilepaskan bersama induk..pasnie korang tengok la pro n kontra nyer peja bagi dengan solusi sekali..
keputusan :
anak ayam yang dilepaskan bersama induk selama 2 bulan..anak ayam akan lebih tahan..masa nie anak ayam akan kurus sedikit sebab terlalu aktif..dan jangkitan penyakit yang menyerang akan mula imun terhdap mereka...anak ayam cergas tapi nampak kecil..

anak ayam yang dikurung dan diberi makan cukup akan besar 3 kali ganda dalam tempoh yang sama..anak ayam akan sihat walafiat..cergas macam biasa..tetapi mungkin tidak tahan terhadap penyakit..biler penyakit menyerang..satu petak reban akan terima padahnya..

solusi..
bagi anak ayam yang lepas bebas..anda kene letakkan ubat antibiotik yang secukupnya ke dalam air bersih untuk kesihatan anak ayam anda..

bagi anak ayam kurung..buat macam peja buat nie..cadangan aja..kurung anak ayam dalam serkap di tanah dulu secara berkala...memang anak ayam akan nampak monyok tapi ini hanyalah sementara..biler mereka dah serasi dengan tanah baru la dilepaskan berlari ke sana sini..

tu jer laa..peja ngntok..huhu..selamat mencuba..