WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Wednesday, May 13, 2009

< : BaKA Asal TerAnung KiTer


MAsIH rELEvANKAh BAKA tERENGGaNU aSLI dI zAMAn moDEn iNI???


AdAKAH FUNGsINYA ADALah UNTUk SEBAGaI iNKUBAToR SAHAJA???

Tinggi-tinggi terbang Bangau, akhirnya hinggap di Belakang Kerbau juga.. cewah3...di tengah hari yang damai nie..saya ingin memberi satu

persoalan kepada peminat ayam sabung @ penternak ayam @ penternak lain @ sesiapa yang sudi berfikir tentang persoalan ini di mana jika suatu masa dahulu pabila Besut telah tergadai kepada Terengganu apabila raja Terengganu ketika itu telah menang dalam perjudian laga ayam dengan ayam raja Kelantan.. anda tahu kenape ayam raja Kelantan boleh kalah pada ketika itu???

Ni Menurut sumber daripada wawancara yang terhormat bersama otai lamer dalam arena ayam sabung nie la..kalao saya search dalam internet pon xde kot..sebab saya tak rakam plak wawancara tersebut..hhhuhu..

maknanyer, kalao dia bohong maknanya saya nie bohong la ekk..by the way, bukan semua sejarah 2 boleh dibuktikan tetapi benda yang telah berlaku tetap menjadi generasi pada masa itu dan akan disampaikan dari generasi ke generasi walaupun ada tokok tambah dalam penceritaan tersebut..

GINI ceritanya, raja terengganu punyer ayam ni tidak dipelihara di daratan, ia dipelihara oleh seorang nujum bab ayam di atas jong ( cam kapal la lebih kurang . maknanya rebannyer mudah alih la bagi mengelakkan kene serbu dek orang cam diorang serbu pasaraya..haha..oleh kerana ayam Sultan Terengganu ni asyik menang jer..mana tak raja lain jeles, masa 2 dah timbul dah ayam batang kaki,kira taji asal la..xmain sambong cam ayam pisau la..raja kelantan puas mikir untuk mengalahkan ayam raja terengganu nie..last2 raja kelantan pon kerahkanla perompak handalan untuk pegi tangkap si nujum nie dalam jong dier..kalao anda tanyer tak kan ahli nujum pon tak tahu orang nak g rompak kan?? ala, dier nujum ayam jer..pasal benda lain bukan dier tahu sangat, kalo dier tahu mesti dier lari awal2 kan???
akhirnya, ahli nujum ni dirompak dan perompak ni amik anak ayam raja terengganu yang selalu menang 2..dier amik seekor jerk..seekor lagi dier tinggal tanpa segan silunya..
biler dah besar maka raja kelantan pon mengajak raja terengganu untuk berlaga ayam, biler dah besar ni takkan la nak cam lagi kan..ayam raja kelantan warna rinting mas, ayam raja terengganu plak warna bangkas ( putih sumer tapi ada warna hitam bulu sehelai)..
maknanya pertarungan ayam ini adalah pertarungan adik_beradik...AYAM raja terengganu yang abang dan ayam raja kelantan adalah yang adik..masa kene rompak 2 perompak 2 mane sempat nak check adik ke abang kan..
raja kelantan dah tahu dier akan menang, terus la bertaruh negeri Besut ini..

tapi abang lawan adik mesti la abang yang memang kan..dan tergadailah BESUT KITO INI..


signifikannya kiter boleh lihat apabila ayam batang kaki baka terengganu memang digilai suatu ketika dahulu samapai sekarang pon..tapi orang sekarang banyak main baka ayam luar la..katanya ayam teranung takboleh cari makan skarang ni lagi..termasuk saya la..

dah tahu tak boleh cari makan 2 buat ape bela lagi baka terengganu?/ baik gulai je semua nya...JANGAN..KALAO DAH XLEH CARI MAKAN 2 KITER UPGRED LA AGAR BAKA NI BOLEH CARI MAKAN SEMULA..2 DAH JADI TUGAS KITER LA SEBAGAI PENTERNAKNYA..

K, lenguh lar naip nie..moralnyer..kiter jangan cepat membuang harta yang kiter ader..jangan sampai

Dengar Guruh di Langit, Air di Tempayan DicurahKan



anak Teranung kiter..


APA bEZANyER aNAK KElAHIRAN TERENGGANU ( aYAM LA BUKAN orANG)DENGAN BANGSA lAIN ( ASEEL, SAIGON PAMA ATAU THAI)


TAK sALAH kALAO KItER UPGrED BAkA AYAM kiTER CaMNIE..

@



gini poN oK DAH...