WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Tuesday, January 12, 2010

apa Yang Dah Berubah???


KEBANYAKAN ORANG YANG DATANG

terkejut dengan kawasAN umah aku yang sangat serabut suatu ketika dulu..lAGI LA jika mendengar harga ayam aku yang mungkin tak masuk akal..aku terdetik untuk menulis tajuk ini setelah mendengar luahan rasa dari abe citypull..bagi aku kalau dapat tanah macam beliau dan juga abg masiran farm..aku raser aku tak makan gaji besar pon takper..sebabnya aku tengok melalui cara pengendalian diorang yang separa moden dah gaji riban2 dapat sebulan..kos penyakit dan jga bencana alam juga boleh diatasi kerana mereka dah tergolong dalam golongan otai dah..
 macam tu punyer baik pon ada orang pandang rendah lagi,..sabar lah abe pull..abe pull dah kire dewasa dah..saya nie lagi la..orang nak caya cakap saya pon serba salah..yela..budak umur 20an mane nak mampu nak beli  ayam mahal2 untuk dibuat induk..mahal bagi saya la..bagi orang yang hartawan benda tu bukan masalah..janji kiter nak kan,...lagipon kiter takleh  nak marah orang yang tanyer macam2 kat kiter..sebab kiter dah pilih bidang yang memerlukan kiter berkomunikasi dengan orang..cumer setakat nie saya berjaya lagi la untuk menjawab dengan baik bagi mereka yang bertanya dengan cara yang baik kan..
aku buat blog nie untuk tambah kwan..mungkin orang kater aku nie sajer nak cari pasaran kerana banyak gak aku promote ayam aku kat web2 lain..tapi fungsi sebenarnya adalah untuk mencari ilmu sebanyak mungkin tentang haiwan eksotik nie,,,biler makin ramai otai yang datang umah kiter makin bertambah rahmat Ilahi yang ada di rumah kiter..dan mereka agak hairan kenapa ayam kat umah aku sampai berhimpit2 sebab takde kawasan..
aku pon tak kerja lagi..biler kiter dah rase gaji sendiri nanti, insyaallah aku akan perbaiki keadaan ini..dulu persepsi aku gini..ayam cantik dan mahal dahlah..bukan kiter nak bertanding reban sampai kene buat reban cantik2..tapi biler dah pelawat datang dan mereka mula komen tentang cara aku bela..tapi pada masa yang sama ambik gak ayam dari umah aku..so, duit tu la aku asingkan dah terus labur untuk buat reban baru..satu lagi sebab bapak aku sendiri yang jadi engineer nyer..aku nie harap jer cucu tukang kayu dan tukang rumah terhormat..tapi nak buat reban pon senget..kalau nak latih ayam boleh lah..huhu..
maknanya sikit sebanyak aku dah beralih sedikit kepada tahap pembiak baka..ayam2 umah aku pon lebih teratur membiak..aku mula2 berubah setelah aku tengok cara orang siam sendiri bela ayam...sebab tu ayam diorang lebih fit dan sihat jer..aku pon pikir la..dengan ayam aku yang tak capai beratus ekor nie,,cara culling aku gunakan untuk mengawal populasi..tu yang aku buat reban cam skang aku buat nie..
dan kalau tak buat cara nie..memang tersepak ayam la sebab banyak sangat..
biler korang tengok gambar2 lama nie..pe persepsi korang?????