WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, January 25, 2010

IBU seLAM..aNAK gEGAR..


KITER SELALU GAKS

Dengar pepatah..bapak borek anak rintik kan..ni aku nak reka pepatah baru laks..ibu selam anak gegar..
setahun aku breed ayam tahun lepas..petang tadi kerugian lagi plaks..bukan rugi aper..kawan lame datang merengek nak ibu ayam serama..ari tu aku dah bagi sepasang..bukan sepasang..2 jantan sekor betine..aku suruh die pilih ibu ane nak,..petang tadi mase aku nak kuar area 3 lebih..terserempak lagi dengan die..die nak mintak tukar ayam serama ngan ayam sabung nya..maser tu aku dah cuak. dah..die kater nak mintak bapak jer sekor sebab die kater yang bapak mati..aku tak kisah lah..biler die tengok ibu2 ayam serama aku..nak plak ibu sekor lagi...die kater ibu yang die amik dulu makan telur..yang aku terasa sikit tnjuk yang aku sayang nie..nak jugak wat balik .die kater nanti dapat anak die bagi balik..aku masa tu dah mati akal sekejap..aku pertahan kan jugak..aku kater la kat die..aku ni jenis bertanding..mase ni ibu nie tak bertelur lagi..die kater..takpelahh..tak lama lagi bertelur laa..

payah ngan orang yang tak tahu menilai nie..bukan tak nak bagi tapi kiter bukan main susah lagi breed..kalau sekali tetas sepuluh ekor kuar camnie takpela..aku dah mula nak kuar ayat pedas dah..ne tahan beb..baik2 jugak tapi kiter ni breeder,..kalau setakat suruh kiter bagi jer untuk biak its ok la..nie sampai nak amik produk reban payah nak jawab tu..aku kate la..induk nie dah ada orang tawar dah..rega sekian2..die tak puas hati gaks...die kater kalau bagi induk cantik anak senang jadi cantik..aku kate aper..mintak maap banyak laa..memang kiter takleh lepas..sebab aku tahu market ayam..kalau die amik wat balik..die jual rm 500 pon ader orang amik lagi..memang induk nie cutting bertelur..lagikan cutting pendek boleh bertelur..inikan plak cutting panjang..aku lak dapat dua ekor jer..dua2 betine..sekor lagi jenis tbuh pendek..anak tine ni jenis tulang rincis..cun la kalau kacuk ngan bapak jalak aku..

selepas lame aku pertahan,,aku terpaksa gak lepas sekor induk yang tengah bertelur kat die..aku warning siap2..kiter bagi nie kalau mati jugak or ada masalah ape2 kiter takleh bagi dah..sebab kiter jual ayam...aku dah kwal sebaik mungkin dah emosi nie..yelah..kawan rapat kan..moga2 Allah bagi rezeki lain kat aku..bukan senang weh nak breed serama nie...kiter kene buat formula betul2..nak tunggu anak besar pastu kacuk ngan bapak nie..kacuk plak ngan bapak tu..biler ayam yang kiter target orang amik gitu jer..merana..

aku pon g la jalan umah die..die main lepas jer bapak yang aku bagi kat dier tu..lepas ngan ibu kapan lak tu..membara jer tengok..die demand lak mintak bapak nak warna kuning..aku kate takde..lantak la..korang mesti kater aku nie kedekut kan..dah bagi kat orang tapi tak ikhlas..

tapi korang akan rase perit kalau orang hanya nak free je ayam yang kiter sayang..tapi biler dah bagi die main lepas jer macam ayam kampung..pasnie aku memang kene bertegas la kalau die mintak lagi..takdela sampai nak putus kawan tapi aku nak bagi pengajaran berhemah kat die..

hIduP seraMA..!!!!