WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Monday, September 7, 2009

tempat R & R si kecil SEraMa..


IBU Yang dalam proses penggemukan..


DENGAN CARA NIE..AYAM KITER TAK ROSAK DAAN SENTIASA BERTELUR KERAS..

kalau kiter berjalan ke tempat yang jauh, kite tentu kan nak melepaskan penat lelah

INDUK BANYAK SANGAT..KENE LETAK BAPAK 2 EKOR LA..

sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang ingin dituju..

tempat yang sesuai adalah R&R kerana kat situ kite boleh makan, berehat atau berkumuh.. dan saya telah mengambil idea ini untuk mewujudkan satu tempat rehat bagi ayam2 serama saya yang kini telah mencecah 60 ekor..tak termasuk yang baru lahir..

tempat rehat ini bertujuan bagi mengasingkan ibu2 yang baru bercerai susu dengan anak, baru lepas mengeram , gila ngeram, ibu kurus dan ibu muda yang baru nak kenal bapak..

kelebihan sistem ini adalah:

1. ayam betina merupakan ayam yang sangat penting dalam pembiakan baka..jadi kitaran kalsium yang sempurna dapat menjamin kesinambungan benih yang bertetrusan.
2. badan ayam serama yang kecil tidak mampu mengembalikan nutrisi yang hilang semasa mengeram..jadi, kite sebagai penjaganya kene jaga gak kebajikan ayam nie..tak pasal2 maut lak..
3. ayam betine yang bertelur tanpa kerelaan sendiri akan atau bertelur kerana asyik dirogol je oleh pejantan akan menghasilkan anak yang tidak sihat.
4. ada juga ayam betine yang cepat galak sampai anak kecil lagi dah bertelur..oleh itu, bagi mengelakkan pembaziran, kite letak la bapak sekor..jangan letak banyak..

panduan tempat rehat :

1. luas dari reban perturn.
2. atas tanah..ayam dapt mengais dan makan cacing..
3. makanan dilambakkan..biar ayam cepat gemuk..
4. ada sarang bertelur..kalo yang tak sabar bertelur boleh bertelur terus..
5. ada tepat bertenggek..sebab atas tanah sejuk..
6. ada bumbung supaya tak dalah basah sangat time hujan..
7. biar dapat cahaya matahari dalam proses pensegaran..

itu saja coretan saya untuk hari ini..