WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Thursday, September 10, 2009

baka SeraMa....sejauh manakah kebenarannya..


SERAMA DALAM KENANGAN..

kiter masih mencari baka serama yang bermutu tinggi

tetapi sejauh manakah baka serama yang baik menjamin keluaran yang menggegarkan arena..kalo kter yakin..kenapa bile ada yang menang di bon kite terus terkejar2 ke rumah penternak berkenaan walhal ayam dari reban kiter pon pernah menjadi johan di arena..

mengikut pemerhatian saya..berdasarkan kunjungan ke rumah2 penternak tersohor..mereka bersetuju bahawa baka memainkan peranan yang utama dlam menentukan potensi ayam tersebut sama ada bergaya"lawan meja" atau tidak..tetapi jika ada hanya sebahagian kecil saja yang menjadi..adakah kite perlu mereject baka ayam kiter dab menukar dengan baka yang baru..??

pada pengalaman saya..ciri fizikal ayam, latihan dan juga kesihatan ayam juga amat penting dalam persiapan untuk bertanding di bon.

kalo kiter kate baka ni boleh pakai..baka tu takleh pakai..tapi kalo ayam kiter main lepas bebas macam ayam kampong..tetibe hari bertanding terus kiter bawak g di bon,...saya rase anda hanya bercadang untuk mencari hadiah cabutan bertuah sahaja..

setakat ini..kriteria tertinggi yang ada dalam pemarkahan serama adalah gaya dan gaya tidak hanya terbentuk dengan berdasarkan baka semata-mata..cuba kite check secara mendalam..skang ini, majoriti ayam yang menang adalah ayam yang cacat..pikir-pikirkan..