WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Saturday, November 7, 2009

bUaT baPAK onLY@ bERtANDING onLY@ KEDUA-DUANya..<:


NI CONTOH PEJANTAN YANG BAIK..

ATAS DASAR APE ANDA BELA AYAM JANTAN??

kalu yang betine memang untuk kiter dapatkan telornya kan??

walu begitu, saya sring melihat kekeliruan penternak generasi baru tak kira la ayam sabung atau ayam serama pon..mereka seringkali terkeliru dengan promosi dari penjual yang menjual ayam yang cantik ini..masa kegemilangan ayam serama tahun 2000 dulu...tiada istilah bedah dalam dunia ayam..semua ayam juara akan dijual tanpa sedkit pembdeahan..kini, kita berhadapan dengan banyak ayam yang dbedah, tak kisah l balung ker, chasis atau tungku..ekor apatah lagi..dengan kepakaran yang ada,

saya tdak menganggap ini satu penipuan malah menganggap ini satu seni kreatif yang kadang kala boleh menjana pendapatan..cuma saya yang malas nak buat kecuali atas dasar kesihatan ayam kiter tu..kalau tak baiki mungkin ayam kesayangan kiter itu akan mati atau cacat..

ayam yang dibedah merupakan ayam yang cacat atau sengaja dicacatkan sebelum dijual..penjual tidak perlu risau kerana ayam ini kemungkinan tidak dapat mengeluarkan zuriat lagi atau tipis benihnya..mengapa saya kate begini??

habis tu ada yang kater boleh?? memang boleh tapi setiap kali anda lepas ngan ibu, anda kene pegang ibu tu bagi pejantan tu naik..tu pon belom tentu masuk benih..ne taknyer..ekor dah dijahit kemas, tubuh dibelah lagi..sampai hancur punggung ayam kesan jahitan..

kebiasaannya ayam untuk bertanding tidak akan diletakkan induk langsung..kalau diikutkan sebenarnya..bistu macam ane nak dapatkan benihnya..pe nak susah?? sebab tu kalau kiter tak mampu nak beli ayam kelas pertandingan, sudah cukup kiter beli adik beradik kepada ayam yang menang tu..kaedah ini jrang diberitahu oleh penternak lain secara langsung..tapi saya nak cerita jer..ilmu dunia je pon..

kiter beli adik beradik yang menang tu..kalau betul seperti yang tuan di cakapkan tu..maka berpotensi la kiter pon akan dapat anak ayam yang berpotensi..

untuk buat bapak sahaja..serama
- ayam kene besar sikit..
- struktur tulang gagah, baru boleh tenggek 3 4 ekor induk..
- yang penting sekali..dari baka yang elok..sesetengah penternak dengan bangga berkata...ayam orang tu bukan kelas bertanding..tak payah la g rumah die..ayam sumer besar..hakikatnya..ayam yang umah yang die kata tu adalah rumah yang slalu die angkut ayam..so...tepuk dada tanye iman..
- gaya cukup sekadar sedap mata memandang..aksesori takper tak cantik pon..yang penting anak die meletop..jangan la cari yang macam bulldozer dengan ekor melepasi kepala..kalo nak biak ayam kapan leh la..

untuk prtandingan..korang lagi arif kan..

untuk ayam sabung buat pejantan..
- kalo pentingkan kualiti..saya suggest dari yang ada rekod laga..tak kisahla menang berapa lame pon ..ni satu ilmu dari org dulu..
- ayam baik untuk buat bapak adalah ayam yang tak semestinya berlaga mahal tapi ayam yang bersusah payah menang..sampai air ke 6 baru menang..lawan pon kene baik gak la..tapi ayam tu still menang..tu maknanya ayam tu hati die tahan..
- tadi arena batang kaki..kalo ayam sambung camner.. ayam sabung kan kalau kiter lambat kiter mati dulu..so, try la tak payah main ujung..pastu berlaga..tengok lame mane tahan.. sikap orang kiter yang pentingkan kemenangan dalam semua aspek menyebabkan tiap2 tahun kiter import ayam dari Thai..kita biak ayam tapi bile berlaga import gak..ni saya cter kalau untuk buat bapak..yang lain2 tu korang rujuk la otai2 yam sabung kalau diorang nak cter..
- ayam untuk bapak nie dari segi aksesorinya terpulang..sebabnyer kiter tak bertanding lagi ayam sabung cantik..kalau ada mesti menang ke ayam sambung..
- saya tak suggest untuk guna ayam sabung yang dah dikacuk dengan ayam kampung..memang fizikalnya macam ayam sabung tapi hati kecut..