WELCOME 2 EXOTIC BANTAMS BREEDER DOT BLOGSPOT!

ProDUk REbaN saya..

bagi ayam siam, setakat ini saya telah membiakkan baka ayam siam yang memenuhi ciri yang saya kehendaki..oleh itu, baka yang ada adalah bangkok,mathai,pattani,dan ganu asal..namun begitu, banyak hibrid telah dihasilkan untuk memenuhi perkembangan kualiti ayam laga..

bagi ayam serama yang kecil molek, saya berusaha untuk menghasilkan bukan sahaja ayam yang boleh dijadikan ayam tanding malah berusaha untuk menghasilkan baka yang kuat daya tahan terhadap sindrom ayam cacat @lari chasis..baka asal seperti limbat, tok uban dan juga hussin kijang telah dicrossbreed secara teratur dalam menghasilkan baka ayam yang bermutu..

PEJA MEMPUNYAI KEPAKARAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN AYAM ANDA. KHIDMAT PEMERIKSAAN KESIHATAN DAN PETUA ADALAH PERCUMA..

peja - 0139429276




Sunday, November 8, 2009

joM iNJECT aYAM.. < :


KERAT EKOR AS TANDA..

PASTU CUCUK LA DI BAHAGIAN YANG AYAM ANDA ADA ISI..CAM DADA OR PEHA

TENGOK KAT JARUM BETOL TAK SUKATANNYA

O.5 ML BANCUHAN VAKSIN DENGAN 500ML AIR SULING..SUKAT BETOL2 TAO..
KITA SERING MERUNGUT KALAU AYAM TAK SIHAT KAN..

biler kita lahir ke dunia dulu..adakah kita tak pernah sakit.. tak pernah demam or selesema..adakah mak kita pernah mengeluh..masa zaman penyakit malaria berjangkit dan tiada penawarnya..berape orang yang menemui ajal kerana penyakit ini..

sama la sejak kiter bela ayam, berapa kali ayam kita mati semua kerana penyakit sampar..mungkin bagi penternak ayam kampung..ayam ini tahan dengan serangan penyakit..tapi berapa lor yang tahan sampai ke besar???

pastu kiter mula la merungut kenapa ayam asyik sakit dan terus tak der mood nak bela ayam lagi..so, salah siapa?? kiter kate penjual ayam yang jual ayam yang tak sihat..padahal cube anda fikir..adakah anda tak pernah sakit kembali selepas pergi ke klinik swasta..

saya dah berapa kali berulang alik mengangkut ubat dari pejabat haiwan, pet shop, orang perseorangan..sama ada gambler atau breeder..sampai la guna tradisional.. ayam tetap kene penyakit..selepas melayari beberapa blog..saya akhirnya untuk membuat keputusan nekad untuk menginject ayam2 kat umah saya,..padahal waktu tu penyakit teruk melanda..

pegawai kat veterinar tu dah pesan, jangan inject ayam yang tengah sakit..atau kawasan kiter tu dah ada virus berkenaan..saya balas la balik, dah tu tak kan la saya nak bunuh sumer ayam dan bela balik...tak kira, saya redha..

saya pon wat balik la vaksin berkenaan..nak inject siang, memang tak dapat tangkap la..inject malam,..
tapi dah rezeki saya kan.,.takde sekor pon yang mati sebab kene inject..tapi effect die selepas beberapa minggu anda inject...yang ada penyakit akan mati..bagus gak la..kurang sikit kos kiter bela..lagipon..kalau bela yang sakit nie die akan impak pada yang sihat..

k la..tengok je la saya inject camner..